Leusden,
09
juni
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

8 procent bijtelling, 248 kilo accu’s - CITIGOe iV in getallen

Van 8% tot 248 kilo: CITIGOe iV in cijfers

Samenvatting

“Namen en getallen weet men altijd, tot het ogenblik dat iemand erom vraagt.” Dichter Ton Luiting slaat de spijker op zijn kop. Wij zetten de cijfers van de ŠKODA CITIGOe iV op een rij.

De CITIGOe iV is de eerste volledig elektrische ŠKODA en in de toekomst volgen er meer. In 2025 zal de teller op zes staan, plus vier hybrides. Daar is de nieuwe plug-in hybride SUPERB iV er één van. Vandaag focussen we ons op de CITIGOe iV en zijn kleinste, grootste en boeiendste getallen.

0 gram

Volledig elektrische auto’s zoals de ŠKODA CITIGOe iV zijn volledig uitstootvrij – ze stoten nul schadelijke stoffen uit. Dat is een verademing voor drukke binnensteden. Tegelijkertijd is een elektrische auto net zo schoon en groen als de elektriciteit die je erin stopt. Daarom streven ŠKODA en de gehele Volkswagen Group naar CO2-neutrale auto’s.

1 juli

Vanaf 1 juli kun je een exemplaar van de ŠKODA CITIGOe iV reserveren. Een verstandige zet, als je er als eerste bij wilt zijn zodra de elektrische stadsauto begin volgend jaar in Nederland arriveert.

2 stekkers in 1

Je laadt de CITIGOe iV op met een stekker – net als je smartphone. ŠKODA gebruikt het populaire CCS-stekkersysteem. In de CCS-aansluiting zie je – met een beetje fantasie – een 8-vorm. Er passen twee stekkers in: de ronde stekker van de gewone laadpaal of de grote CCS-stekker van de snellader.

5 deuren

Elke elektrische CITIGO heeft 5 deuren: 4 portieren en een grote achterklep. De deuren van de bestuurder en de bijrijder krijgen elektrisch bedienbare ramen. De vensters achterin klap je met de hand open.

8 procent

Zakelijke rijders profiteren van het lage bijtellingstarief van 8 procent. Particulieren kunnen de CITIGOe iV Private Leasen voor een vast bedrag per maand.

54,1 kilo

De elektromotor weegt 54,1 kilo. Dat is maar een fractie meer dan de verbrandingsmotor van 50,5 kilo. Voor een eerlijke vergelijking moeten we de versnellingsbak ook meerekenen. Nu is de verdeling 70,4 kilo voor de EV en 80,2 kilo voor de conventionele CITIGO. Het verschil is eenvoudig te verklaren: de versnellingsbak van een elektrische auto heeft maar één versnelling. Dat maakt de techniek simpel en licht.

83 pk en 210 Nm

De CITIGOe iV levert 83 pk vermogen. Dat is 8 pk méér dan de krachtigste verbrandingsmotor. Een bijkomend voordeel is de forse trekkracht van 210 Nm, beschikbaar vanuit stilstand. Op die manier spurt de elektrische stadsauto vlug weg bij het stoplicht. Zijn topsnelheid bedraagt 130 km/h.

248 kilo

Onder de voorstoelen en de achterbank ligt het accupakket verborgen. Dat is een goede plek, want je wilt het zwaartepunt laag houden. En zwaar is zo’n accupakket: het weegt 248 kilo. De totale capaciteit bedraagt 36,8 kWh; genoeg energie om 260 kilometer te rijden volgens de WLTP-norm.

400 snellaadstations

De snelste manier om het accupakket van 36,8 kWh op te laden, is met een snellader. Snelladers staan op een heleboel plekken langs de Nederlandse snelwegen. In Europa werkt ŠKODA met IONITY aan een netwerk van 400 snellaadstations. Een lege CITIGOe iV opladen tot 80 procent duurt ongeveer een uur. Thuis opladen met een wallbox gaat ook best rap: ongeveer 4 uur tot 80 procent of vijfenhalf uur tot vol. En als je ’s ochtends van huis gaat met stroom voor 260 kilometer (WLTP) aan boord, dan heb je de eerstkomende tijd geen snellader nodig …

Blijf op de hoogte: schrijf je in voor de nieuwsbrief over elektrisch rijden.