Leusden,
16
oktober
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Aan deze 130 (!) punten voldoet jouw ŠKODA occasion

Aan deze 130 (!) punten voldoet jouw ŠKODA occasion

Samenvatting

Als je een tweedehands ŠKODA koopt, wil je de zekerheid van een nieuwe auto. Daarom kijkt de ŠKODA-dealer extra kritisch naar zijn occasions: hij controleert elke gebruikte auto op maar liefst 130 punten. Op die manier koop jij een occasion met zekerheid.

Zo’n occasion met zekerheid heet een Das WeltAuto. Hij heeft de 130-puntencheck met vlag en wimpel doorlopen en zijn volledige onderhoudshistorie is bekend. Ook is de ŠKODA, Volkswagen of SEAT in kwestie altijd door een merkdealer onderhouden. Een uitdraai van de Nationale Autopas (NAP) bewijst bovendien dat de kilometerstand klopt. Met de kwaliteit van de gebruikte auto zit het dus wel snor. Tevens krijg je bij aankoop van een Das WeltAuto altijd garantie. Tot wel 24 maanden!

Uitgebreide controlelijst

Wat controleer je als je een tweedehands auto koopt van een particulier? Veel mensen inspecteren hooguit de buitenkant op krassen en butsen, de binnenkant (rokersauto?) en misschien de profieldiepte en het onderhoudsboekje (aanwezig en ingevuld?).

Een gebruikte ŠKODA komt er niet zo gemakkelijk vanaf. Hij krijgt pas het predicaat Das WelAuto nadat hij op 130 punten is gecontroleerd en goedgekeurd. Je kunt de uitgebreide controlelijst trouwens online bekijken en opslaan voor eigen gebruik. Het omaatje dat haar prachtige ŠKODA FELICIA Cabriolet in de huis-aan-huiskrant aanbiedt, ziet je aankomen…

Punten 1 t/m 40: Interieur en verlichting

De 130 puntencheck begint met de werking van de claxon. Het interieur wordt vervolgens op 23 punten gecontroleerd. Denk hierbij aan alle gordels, de spiegel- en ruitbediening, de verwarming en ventilatie en de verlichting van de instrumenten, het interieur en de waarschuwingslampjes in de portieren. Zelfs de slijtage van de pedaalrubbers wordt niet over het hoofd gezien

De verlichting op de voor- en achterzijde van de auto staat centraal bij controlepunten 24 tot en met 40. Iedereen vindt het vanzelfsprekend dat alle lampen (inclusief de kentekenplaatverlichting) het doen, maar iemand moet dat wel controleren. De ŠKODA-dealer klaart deze klus.

Punten 41 t/m 119: Techniek en proefrit

Onder het kopje ‘Overig’ (zie de Controlelijst) vallen een heleboel onderdelen – 47 stuks om precies te zijn. Ze variëren van de vloeistofniveaus tot de werking van de portiervergrendeling en de achterklep. De techniek wordt uitgebreid tegen het licht gehouden: schokdempers, besturing, handremkabels, cardanas, remmen, uitlaat, aandrijfriem - je kunt het zo gek niet bedenken. Bij punt 87 wordt de profieldiepte van alle banden getoetst en genoteerd. 3 millimeter is het minimum.

Het is bijna tijd voor de proefrit. Als de carrosserie uitgebreid geïnspecteerd is, kruipt de merkdealer achter het stuur. Hij let op de werking van de techniek (motor, koppeling, transmissie enz.) en de systemen (snelheidsmeter, airconditioning, cruisecontrol, navigatiesysteem enz.). Hij is alert op rammeltjes, ratels en windgeruis en keert pas na 22 groene vinkjes huiswaarts. 

Punten 120 t/m 130: Onderhoudsboekje en poetsen

Na afloop van de proefrit bladert de ŠKODA-dealer het originele onderhoudsboekje door en controleert hij of alles correct is ingevuld en afgestempeld. Tot slot de optische reiniging: bij punt 129 wordt de buitenzijde schoongemaakt en in de was gezet en bij punt 130 wordt het interieur gereinigd. Nu is de auto spic en span en klaar voor de volgende ŠKODA-rijder.

Je bekijk het volledige aanbod van gebruikte ŠKODA’s op www.dasweltauto.nl.

Lees ook: Waarschuwingslampje? Je auto informeert de dealer