Leusden,
12
oktober
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Alle ramen dicht! We testen een plensbui in 3, 2, 1…

Alle ramen dicht! We testen een plensbui in 3, 2, 1…

Samenvatting

Niemand wil dat regenwater zijn auto binnendringt. Daarom test ŠKODA of auto’s waterdicht zijn. Niet alleen in de ontwerpfase, maar ook ter controle als ze nieuw van de band rollen. 

De herfst is het natste seizoen van het jaar. In de auto wil je er droog bijzitten; je moet er niet aan denken dat regenwater naar binnen lekt. Om er zeker van te zijn dat elke nieuwe ŠKODA waterdicht is, beschikt de autofabriek al sinds 1982 over een speciaal testlaboratorium. Deze bijzondere wasstraat met wasprogramma ‘stortregen’ is recentelijk compleet vernieuwd.

Zo simuleert ŠKODA een hoosbui op een steile helling

De gewone regentest duurt ongeveer een half uur. Hierbij valt per minuut 25 liter water op elke vierkante meter van de auto. Er is ook de mogelijkheid om de kraan helemaal open te draaien en een wolkbreuk van 50 liter per minuut te creëren.

Sinds de verbouwing van de testruimte, kan de auto ook gekanteld worden. Vier liften in de vloer tillen een of meerdere wielen op om verschillende situatie te simuleren. Bijvoorbeeld dat de auto schuin geparkeerd staat op een steile helling. Ook dan moet het interieur droog blijven.

De testcabine lijkt op een wasstraat en daar heeft de techniek ook veel van weg. De auto ondergaat zelfs een reinigingstest onder hoge druk, vergelijkbaar met de spuitmonden in een wasstraat. De waterdruk varieert van 60 tot 90 bar.

Vocht opsporen met speciale sensoren

Is de auto na het badderen nog droog van binnen? Om dat snel te kunnen toetsen, ontwikkelt het testlaboratorium een kleine sensor die vocht herkent. Dit werkt met RFID: de technologie die draadloos betalen met je pinpas mogelijk maakt. Maar de techniek reageert ook op vocht en daar maken de ontwikkelaars handig gebruik van. De RFID-sensoren worden op verschillende plekken in de auto geplaatst en uitgelezen tijdens het testproces.

Stel nu dat er water doordringt in de auto. Dan volgt er een uitgebreide analyse om erachter te komen waar en hoe het vocht binnen is gekomen. In het geval van een pre-productiemodel wordt de afdeling Technische Ontwikkeling erbij geroepen om het euvel te verhelpen. Mocht het voorkomen bij een auto die nieuw uit de fabriek rolde, dan voeren de techneuten van de productielijn de benodigde aanpassingen door.

ŠKODA recyclet al het ‘regenwater’

Al het water van de waterdichtheidstest verdwijnt niet in het afvoerputje, maar wordt gerecycled. Een opvangtank van tienduizend liter vangt het ‘regenwater’ op, zodat het gereinigd en hergebruikt kan worden. Een indrukwekkende pompinstallatie laat het water door meerdere filters stromen en ’s nachts wordt het gedesinfecteerd met uv-straling. Een keer per maand wordt het systeem opnieuw gevuld. 

Lees ook: Licht in de duisternis: zo werkt automatische verlichting