Leusden,
18
augustus
2021
|
11:04
Europe/Amsterdam

Autofotografie: deze beginnersfouten maakt iedereen

Autofotografie: deze beginnersfouten maakt iedereen

Samenvatting

Jouw ŠKODA is het fotomodel op de Internationale Dag van de Fotografie. Met deze tips voor autofotografie maak je mooie foto’s van je auto en voorkom je beginnersfouten.

Het stuur staat scheef. Als op een dashboardfoto het stuur van de auto gedraaid is, weet je dat er een amateur aan het werk is geweest. Het stuur hoort recht te staan. Kijk zelf maar: in elke autobrochure en in elk autoblad staat op de interieurfoto het stuur kaarsrecht. Doe je dat niet, dan ziet het interieur er meteen rommelig uit.

Dat het stuur recht hoort te staan, is een ongeschreven regel in de autofotografie. Zo zijn er nog wel meer en daar komen we straks op terug. Maar het is ook belangrijk om je niet blind te staren op deze basisregels en je eigen creativiteit de vrije loop te laten.

Zo fotografeer je een auto-interieur

Voordat je een interieurfoto van je auto maakt, moet je je sporen uitwissen. Haal die drinkfles uit het deurvak en trek het oplaadkabeltje van je telefoon uit de usb-poort. Nadat je het stuur hebt rechtgezet, kun je nog een paar handelingen verrichten. Zet de voorstoelen in dezelfde positie, met de beide rugleuningen en de hoofdsteunen uniform. Veeg het touchscreen schoon en zet de auto op het contact zodat het scherm en het instrumentarium tot leven komen.

Schiet de dashboardfoto vanaf de achterbank, met alle deuren gesloten zodat er geen waarschuwingslampjes achter het stuur verschijnen. Al kun je die storende lampjes later altijd nog weghalen met fotobewerkingssoftware.

Autofotografie: de buitenkant van de auto

Bij het fotograferen van de buitenkant, heb je een stuk meer vrijheid. Je kunt de auto vanuit alle denkbare standpunten vastleggen. Probeer van alles: op het scherm van je digitale camera of telefoon zie je meteen of het een mooie foto oplevert.

Overweldigd door de vele mogelijkheden? De auto schuin van voren fotograferen is een veilige move. Daarbij ligt een beginnersfout op de loer: als je de voorwielen indraait, zorg dan dat je niet op het bandenprofiel maar op de velg kijkt. Bij twijfel kun je de voorwielen ook rechtuit zetten. Waar niets op tegen is, maar het oogt net iets minder sportief.

Je ziet de auto schuin van voren en de voorwielen zijn iets ingedraaid. Nu moet je bepalen vanuit welk standpunt je de foto maakt. Vaak helpt het om door je knieën te gaan. Houd ook de beide koplampen in de gaten. Omdat de auto schuin staat, zie je één koplamp heel duidelijk en de ander net-wel net-niet. Aangezien de koplampen de ‘ogen’ van de auto zijn, valt er iets voor te zeggen om ze allebei in beeld te hebben – al is het maar een beetje.

Parkeer de auto niet zomaar in het gras

Soms zie je mooie auto’s van een prachtige auto, maar dan staat die auto met twee wielen op de weg en twee wielen in de berm. Daar rukt de fotopolitie niet voor uit, maar het komt wel amateuristisch over. Als je toch de moeite neemt om een auto fraai op de foto te zetten, rijd dan naar een parkeerterrein waar hij met alle vier de wielen op dezelfde ondergrond staat. Ook komt een schone auto mooier op de foto dan eentje met moddersporen over de flanken.

Over de ondergrond gesproken: auto’s op het gras fotograferen mag alleen als de auto daar thuishoort. Een stoere SUV zoals de vernieuwde ŠKODA KODIAQ, bijvoorbeeld. Maar een stadsauto in een weiland is duidelijk verdwaald.

Aandacht voor de details en de achtergrond

Zodra de voorkant, achterkant en binnenkant er vanuit de beste hoeken op staan, kun je je focussen op de details van de auto. De koplampen, achterlichten, velgen en typeplaatjes lenen zich hier goed voor. Maar ook de onderdelen die jouw auto onderscheiden van andere modellen, verdienen een foto. Het 13-inch touchscreen van de ENYAQ iV is bijvoorbeeld het grootste aanraakscherm van alle ŠKODA´s. En als ŠKODA SCALA-rijder wil je de slimme vuldop van de ruitensproeiervloeistof vastleggen, want dat model had de primeur. 

Als je met autofotografie aan de slag gaat, zul je ook gaan nadenken over de achtergrond. Welke auto ziet er niet stoer uit als-ie op een oud fabrieksterrein tussen de roestige kraanmachines staat? Het is helemaal knap als de auto en de omgeving op elkaar aansluiten – elkaar versterken. Een elektrische ENYAQ iV bij windmolens fotograferen is daar een goed voorbeeld van.

Op zoek naar inspiratie? Lees ons eerdere bericht over autofotografie, waarin compositie, het weer en de nabewerking uitgebreider aan bod komen. 

Lees ook: Dag van het Gezin: welke ŠKODA past bij jouw gezin?