Leusden,
04
maart
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Dag van de Maximumsnelheid: 5 voordelen van 100 km/h

Dag van de Maximumsnelheid: 5 voordelen van 100 km/h

Samenvatting

Op de Dag van de Maximumsnelheid (5 maart) denken we met heimwee terug aan de tijd dat je nog gewoon 120 mocht rijden op de snelweg. Maar eerlijk is eerlijk: een maximum van 100 km/h heeft ook allerlei voordelen. 

In maart 2020 ging de Nederlandse maximumsnelheid overdag omlaag van 120 naar 100 km/h. De gevolgen zijn lastig te meten, want in diezelfde maand ging het land in lockdown. Iedereen was in de ban van richtlijnen en regels, en dat merkte de politie ook aan het rijgedrag. Amper 6 procent van de automobilisten hield zich niet aan de nieuwe limiet.

Als je vandaag de snelweg opdraait, beland je in een sliert van auto’s die allemaal tussen 98 en 104 km/h rijden. Dat kan op je zenuwen werken. Je bent elkaar continu aan het inhalen en het passeren van vrachtwagens duurt een eeuwigheid. Toen 120 km/h de bovengrens was, had je meer variatie in snelheid en dat gaf bestuurders meer vrijheid. Maar verder is er vooral goed nieuws te melden. Hier zijn 5 voordelen van 100 rijden.

1. Adaptive Cruise Control is handiger dan ooit

De automatische snelheidsregelaar kwam altijd al van pas, maar tegenwoordig is Adaptive Cruise Control bijna onmisbaar. Als een van ŠKODA's slimme assistenten maakt hij autorijden comfortabeler door jouw snelheid continu aan te passen aan die van je voorligger. Adaptive Cruise Control is leverbaar voor alle nieuwe ŠKODA-modellen, van de compacte FABIA tot de 7-persoons KODIAQ. En doordat het systeem voorkomt dat je ongemerkt te hard rijdt en dus geflitst wordt, verdient het zijn eigen meerprijs terug.

2. Je rijdt automatisch zuiniger

Nu benzine en diesel duurder zijn dan ooit, loont het om zuinig te rijden. Als je 100 in plaats van 120 km/h rijdt, scheelt dat aanzienlijk in het brandstofverbruik. Volgens Milieu Centraal verbruik je dan zo’n 10 procent minder brandstof. Daarvoor hoef je niets te doen, gewoon de regels volgen. Extra manieren om zuiniger te rijden zijn vroeg opschakelen, een constante snelheid aanhouden en regelmatig je bandenspanning controleren.

3. Elektrische auto’s komen verder

Dit haakt in op het vorige punt over zuinig rijden, maar met een elektrische auto doe je dat niet per se om goedkóper, maar om vérder te rijden. Bij elektrisch rijden is de actieradius essentieel en met 100 km/h kom je verder op een acculading stroom dan met 120. Om ervoor te zorgen dat niemand in de actieradiusstress schiet, levert de ŠKODA de ENYAQ iV desgewenst met een grote batterij van 77 kWh. De sportieve ENYAQ COUPÉ iV RS heeft altijd zo’n groot accupakket.

4. Ongevallen zijn minder ernstig

Je hoeft geen hoogleraar aan de TU Delft te zijn om te begrijpen dat de klap van een aanrijding bij 100 km/h minder hard aankomt dan een bij 120 km/h. Ben je net als Bert van Wee wél hoogleraar bij de TU Delft, dan kun je hier ook getallen aan verbinden: “Bij snelheden boven de 100 geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt.”

5. Je staat minder in de file

Bert van Wee weet ook dat de files iets afnemen nu we massaal 100 rijden. “Bij lagere snelheden gaan er meer voertuigen over een rijstrook, omdat bestuurders een kortere volgtijd aanhouden. Dat voordeel is het grootst als we 90 rijden, maar 100 is al veel beter dan 120 of 130.”

In 2020 was het aantal files fors afgenomen met 68 procent en in 2021 stonden we nog steeds veel korter in de file, dankzij de pandemie. Nu Nederland weer opengaat, hopen we toch minder tijd in de file door te brengen dankzij de lage maximumsnelheid.

 

Lees ook: Jouw ŠKODA heeft deze hobbeltest ook doorstaan

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.