Leusden,
13
januari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

De evolutie van de koplamp: ruim 100 jaar geschiedenis

De evolutie van de koplamp: ruim 100 jaar geschiedenis

We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar in de beginjaren van de automobiel waren koplampen nog niet verplicht. Toch monteert ŠKODA ze al 113 jaar.

Aan de hand van negen voorbeelden uit het ŠKODA Museum laten we ons licht schijnen over de evolutie van de koplamp.

LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A (1906)

De VOITURETTE A, een van de eerste auto’s die LAURIN & KLEMENT bouwde, werd standaard zonder koplampen geleverd. Simpelweg omdat die destijds nog niet wettelijk waren voorgeschreven. Tegen een bescheiden meerprijs kon de eigenaar koperen carbid-koplampen als accessoire bestellen.

LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 (1929)

Pas vanaf de jaren 20 kregen veel auto’s elektrische koplampen, zoals de LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 uit 1929. Alleen bij de duurste en meest luxueuze modellen kon de bestuurder kiezen uit dim- of grootlicht. Dat ging vrij primitief: de lampen waren op een stang gemonteerd, die je met behulp van een hendel in de auto kon verstellen. Voor grootlicht zette je die stang simpelweg iets hoger…

ŠKODA 645 (1930)

Trendgevoelige autofabrikanten lieten in de jaren 20 en 30 hun merklogo in de koplampglazen slijpen. Dat oogde inderdaad chic, zoals de koplamp van de ŠKODA 645 uit 1930 laat zien.

ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1937)

Het ziet er prachtig uit, koplampen achter een decoratieve ‘grille’. Toch is er in de merkhistorie van ŠKODA maar één model geweest dat hiermee was uitgerust: de ŠKODA POPULAR MONTE CARLO.

ŠKODA OCTAVIA (1960)

De ŠKODA OCTAVIA liet je op een bijzondere manier tussen dimlicht en grootlicht schakelen: met een drukknop in de voetenruimte, links van het koppelingspedaal.

ŠKODA 125 (1985)

In de jaren 80 was de ŠKODA 125 ons eerste model met in de grille geïntegreerde, rechthoekige koplampen. Hiermee behoorden de ronde en ovale koplampen tot het verleden. Tegelijkertijd verhuisden de richtingaanwijzers vanuit de bumper naar de buitenste hoeken van de koplampen.

ŠKODA SUPERB I (2001)

Van de ŠKODA 125 zetten we een grote stap naar de SUPERB uit 2001. Dit is de eerste ŠKODA die leverbaar was met bi-xenonkoplampen. Deze waren voorzien van een automatische hoogteverstelling en geïntegreerde hogedruksproeiers.

ŠKODA OCTAVIA III (2013)

Relatief snel na het debuut van de xenonlamp brak de LED-technologie door. In 2009 was de ŠKODA OCTAVIA RS ons eerste model met LED-verlichting, in de vorm van dagrijlichten in de voorbumper. Eind 2012 had de nieuwe OCTAVIA de primeur van koplampen met geïntegreerde LED-technologie. Een halfjaar later werd ook de SUPERB II met LED-koplampen leverbaar.

ŠKODA KAROQ (2018)

De laatste decennia hebben koplampen een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Naast halogeenlampen kregen we xenonlicht, dat op zijn beurt snel plaatsmaakte voor LED-lampen. Bij de allernieuwste auto’s gaat de LED-verlichting hand in hand met moderne assistentiesystemen. Zo is de ŠKODA KAROQ leverbaar met Auto Light Assist. Dit systeem wisselt afhankelijk van het omgevingslicht en de verkeerssituatie automatisch tussen groot- en dimlicht.

Lees ook: Evolutie van het stuur - ruim 100 jaar geschiedenis