Leusden,
31
oktober
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

De geschiedenis van ‘Simply Clever’: Auto op ski’s

Achter ŠKODA’s merkslogan ‘Simply Clever’ gaat een lange geschiedenis schuil. Deze reikt helemaal terug naar de jaren 20 van de vorige eeuw. Eerder bekeken we de klassieke Laurin & Klement ŠKODA 110 (twee auto’s in één) en belichtten we de ŠKODA 256 met handige zandkist. Ditmaal glijden we over de sneeuw met de ŠKODA POPULAR.

Betrouwbare techniek

In 1936 exporteerde ŠKODA zijn auto’s en vrachtwagens naar meer dan vijftig landen. De basis van ŠKODA’s succes werd gelegd door auto’s die eenvoudig van constructie waren, betrouwbare techniek hadden en betaalbaar in aanschaf én gebruik waren. De ŠKODA POPULAR en grotere ŠKODA RAPID stonden bovendien zeer hoog aangeschreven vanwege hun uitstekende rijeigenschappen. Die waren te danken aan de onafhankelijke wielophanging rondom, hun lichtgewicht maar stevige ruggengraatchassis en de extra beenruimte voor bestuurder en bijrijder doordat de versnellingsbak tegen de achteras was gemonteerd.

Naar de top van de hoogste berg

De eerste serie van de ŠKODA POPULAR werd nog geleverd zonder differentieel, zodat beide achterwielen een gelijke draaisnelheid hadden en op een gladde ondergrond zoals nat gras, modder of een verregende kasseienweg zelden doorslipten. In 1934 gingen vier ŠKODA’s POPULAR op expeditie van Praag naar Calcutta, via Turkije, Iran en Afghanistan. Het jaar daarna reed avonturier Břetislav J. Procházka over het rotsachtige pad naar de top van de Snĕžka – de hoogste berg (1603 m) in het Reuzengebergte!

Testen in een skigebied

In februari 1935 ging een groep technici uit Mladá Boleslav naar het skigebied van Špindlerův Mlýn (eveneens in het Reuzengebergte) om nieuwe accessoires te testen die de toelevering van bergchalets in de winter vergemakkelijkten. De gendarmerie en de opsporingsdienst van de belastingdienst hadden bovendien een voertuig nodig voor de patrouille langs de grens in de bergen. Tot dan toe hadden deze diensten in de winter enkel de beschikking gehad over ski’s en door paarden getrokken sledes.

Metalen ski’s en kettingen

Aan de voorwielen van de ŠKODA POPULAR werden metalen ski’s bevestigd, terwijl om de aangedreven achterwielen kettingen werden gelegd. Uit de tests bleek dat de ski’s beter gelast konden worden dan met klinknagels bevestigd. De ski’s waren gemaakt van gewaxt essenhout. Hier bleef sneeuw niet aan kleven. Door in de eerste versnelling te blijven, kon optimaal gebruik worden gemaakt van het koppel dat de 20 pk sterke motor te bieden had, bijvoorbeeld om een groep skiërs een berg op te trekken. Door alle simpele maar doeltreffende veranderingen diende de ŠKODA POPULAR op die manier als alternatief voor een skilift, die destijds nog maar weinig werden gebruikt. Simply Clever.