Leusden,
17
oktober
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

De geschiedenis van ‘Simply Clever’: Handige zandkist

De geschiedenis van ‘Simply Clever’: Handige zandkist

Achter ŠKODA’s merkslogan ‘Simply Clever’ gaat een lange geschiedenis schuil. Deze reikt helemaal terug reikt naar de jaren 20 van de vorige eeuw. Eerder bekeken we de de klassieke Laurin & Klement ŠKODA 110: twee auto’s in één. Nu belichten we de ŠKODA 256: een vrachtwagen met een uitschuifbare zandkist bij het rechter achterwiel.

Personenauto’s en vrachtwagens

Sinds 1906 heeft ŠKODA in Mladá Boleslav altijd tweesporige motorvoertuigen gebouwd. Daarmee schaart Laurin & Klement / ŠKODA zich tot de oudste automerken die er nu nog bestaan. Naast personenauto’s bouwde ŠKODA ook vrachtwagens. Heel veel onderdelen werden tussen de diverse modellen uitgewisseld, zodat de productie- en onderhoudskosten laag bleven.

Alternatieve brandstoffen

De zeer vernuftige zescilinder met 80 pk (59 kW) uit de ŠKODA SUPERB werd bijvoorbeeld toegepast in de ŠKODA 256, een vrachtwagen met een laadvermogen van 2.500 tot 3.000 kilo. Van de ŠKODA 256 werden ook versies geleverd die op alternatieve brandstoffen reden, zoals op houtgas. Daarmee leverde de motor weliswaar 25 procent minder vermogen, maar de prijs van hardhout was destijds veel lager dan die van alcohol of benzine.

Dubbellucht op de achteras

Tussen 1939 en 1947 werden 5.514 exemplaren van de ŠKODA 256 gebouwd. De modelreeks bestond uit trucks met een platte laadbak, bussen en voertuigen die als mobiele werkplaats, ambulance of radiowagen konden worden gebruikt. Gezien het formaat en het gewicht van de 256 werd deze altijd met dubbellucht op de achteras geleverd.

Zandkist met tinnen schep

In de jaren 40 bestonden er nog geen strooiwagens. Dat bracht ŠKODA’s ingenieurs in Mladá Boleslav op het even lumineuze als simpele idee om de ruimte onder de laadbak bij het rechter achterwiel te gebruiken voor een uitschuifbare zandkist. Met een bijgeleverde tinnen schep kon zand voor de achterwielen worden gestrooid, zodat de vrachtwagen onder winterse omstandigheden toch voldoende grip kon vinden.

Afsluitbare kisten

Daarnaast werd de ŠKODA 256 geleverd met vier afsluitbare kisten voor gereedschap. De bovenste kist beschermde meteen het reservewiel voor vuil, vocht en zonlicht, dat destijds nog een grote invloed had op de levensduur van de kostbare en kwetsbare autoband.