Leusden,
02
oktober
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

De geschiedenis van ‘Simply Clever’: Twee auto’s in één

De geschiedenis van ‘Simply Clever’: Twee auto’s in één

Achter ŠKODA’s merkslogan ‘Simply Clever’ gaat een lange geschiedenis schuil. Deze reikt helemaal terug reikt naar de jaren 20 van de vorige eeuw. We bekijken de klassieke Laurin & Klement ŠKODA 110: twee auto’s in één.

Laurin & Klement fuseert met ŠKODA

ŠKODA’s gedachte achter de slogan ‘Simply Clever’ gaat terug naar de oprichting van de autofabrikant. Eenvoud was het credo van de ontwerpers en technici. Neem nou de Laurin & Klement 110. Nadat L&K in 1925 een strategische fusie aanging met ŠKODA uit Plzeň, werd de auto omgedoopt tot ŠKODA 110.

Doordacht en robuust

De Laurin & Klement ŠKODA 110 was een doordacht en robuust ontwerp. De basis werd gevormd door een ladderchassis met een 295 centimeter lange wielbasis. Klanten hadden de keuze uit vier gesloten carrosserievarianten, een roadster en een vier- of zespersoons phaeton, ook wel ‘badkuip’ genoemd. Dit was een open auto met twee of drie zitrijen. Indien gewenst, kon de middelste zitrij volledig worden neergeklapt, zodat de passagiers op de achterste achterbank meer beenruimte kregen. De open te klappen voorruit toonde zijn nut op warme dagen. En in geval van een lekke band, hoefde de bestuurder niet de kofferbak leeg te ruimen, aangezien de reservewielen op de voorspatborden waren geplaatst.

Vrachtwagen en personenauto

Toen auto’s nog werden gezien als ultieme luxeartikelen, kwam ŠKODA met een slim idee. Voor de ŠKODA 110 werd een carrosserievariant ontwikkeld, die de eigenschappen van een gezinsauto combineerde met die van een vrachtwagen met een laadvermogen van 500 kilo. De laadbak had een formaat van 175 x 158 x 40 centimeter en was minder dan een meter boven de grond op het chassis geplaatst. Maar als de eigenaar geen goederen hoefde te vervoeren, was de auto in een handomdraai om te bouwen tot volwaardige vierzitter, zodat de kleine zelfstandige op zondag een ritje kon gaan maken met zijn gezin. In 1925 was het immers nog heel gebruikelijk dat zaterdag ook als werkdag werd gezien.