Leusden,
22
juli
2018
|
11:00
Europe/Amsterdam

De toekomst van elektrisch rijden

Toekomst elektrisch rijden

Je zou het niet zeggen, maar elektrische auto’s zijn geen nieuw verschijnsel. Het zal je verbazen hoe lang ze al rondrijden. We duiken in het verleden én blikken vooruit, want er komt spannende nieuwe techniek aan. Over een paar jaar bewegen we ons heel anders voort dan nu.

De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden lijken revolutionair, maar het is bepaald geen nieuw verschijnsel. De eerste elektrische auto (feitelijk een paard en wagen zonder paard) reed al rond in 1835. Dat is zo’n 50 jaar voordat de eerste verbrandingsmotor in een driewieler werd gebruikt. De barrière van 100 km/h werd voor het eerst doorbroken met een elektrische auto en begin 20ste eeuw reden er in Noord-Amerika meer elektrische auto’s rond dan auto’s met een verbrandingsmotor.

Nieuwe accu’s voor elektrische auto’s

Ondanks het vroege succes verloor de elektrische auto de strijd. De techniek met zware accupakketten waarin gevaarlijk accuzuur rondspatte, was niet erg verfijnd en de actieradius van de vroege elektrische auto’s was minimaal. Verbrandingsmotoren werden steeds beter, olie werd steeds goedkoper en dankzij de komst van de lopende band kregen auto’s met een verbrandingsmotor snel de overhand.

Elektrisch rijden maakt echter een comeback. Dat is mede te danken aan de opkomst van mobiele elektronische apparaten zoals de smartphone, waarin kleine, maar krachtige accu’s hun werk doen. De nieuwe accu’s zijn compact, licht en laden sneller op dan ooit tevoren. En de vooruitgang gaat door: accu’s worden steeds beter.

Elektrisch vervoer om ons heen

Kijk eens om je heen. Stroomgebruik om je te verplaatsen is lang niet zo bijzonder als je denkt. Heb je vandaag bijvoorbeeld al een lift gebruikt? Vooral in het openbaar vervoer is elektrische aandrijving de normaalste zaak van de wereld. Trolleybussen, trams, metro’s en treinen rijden op stroom, maar ook veel schepen maken gebruik van elektromotoren om vooruit te komen.

Bij individueel vervoer komt een inhaalslag op gang. Elektrische fietsen zijn al niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Toch sta je nog raar te kijken, wanneer iemand op een hoverboard voorbij komt razen. Dan voelt het nog steeds alsof je in een sciencefictionfilm bent beland.

Voordelen van elektrisch rijden

Vergeleken met auto’s die een verbrandingsmotor hebben, vallen elektrisch aangedreven auto’s vooral op door hun stilte. Alleen een zacht gezoem is hoorbaar wanneer ze passeren. Door het gebrek aan geluid zijn ze net zo stil als de duurste limousine.

Hoewel ze anders klinken, rijden ze precies hetzelfde. Sterker nog: een elektrische auto is heel eenvoudig te besturen. Omdat de versnellingsbak één enkele overbrenging heeft, is schakelen niet meer nodig. En er zijn meer voordelen. Je hoeft niet meer te wachten tot de motor zijn vermogen heeft opgebouwd, want alle kracht is al bij het wegrijden beschikbaar. Door de compacte techniek blijft er meer ruimte over voor de inzittenden of de bagage. En dan is er nog het onderhoud, of eigenlijk het gebrek eraan. Oliehanden behoren tot het verleden, of het nu je eigen handen zijn of die van je garagist.

Elektrische ŠKODA SUV

Vanaf volgend jaar worden de eerste geëlektrificeerde ŠKODA’s leverbaar. Dan komen de plug-in hybride ŠKODA SUPERB PHEV en de volledig elektrische ŠKODA CITIGO op de markt. Voor 2020 staat de productieversie van de VISION E concept op stapel: een volledig elektrische SUV met een actieradius van 500 kilometer. Eerder dit jaar werd op de autoshow van Genève de VISION X voorgesteld, met een hybride aandrijflijn die een schone verbrandingsmotor op biogas met elektrische aandrijving combineert. Deze nieuwe hybridetechnologie maakt autorijden nog milieuvriendelijker. In 2025 is het de bedoeling dat ŠKODA tien geëlektrificeerde modellen op de markt heeft, waarvan er vijf volledig op stroom rijden.

Zelfrijdende auto’s

Autonoom rijden gaat hand in hand met de comeback van de elektrische auto. ŠKODA werkt hard aan zelfrijdende auto’s die ervoor zorgen dat je je tijd in de file beter kunt besteden. Bijvoorbeeld door het nieuws te lezen, e-mails te versturen of selfies te nemen. Je rust lekker uit, terwijl je auto het werk doet tijdens de saaie snelwegrit. Wie toch liever zelf rijdt: de systemen zijn volledig uit te schakelen, zodat je ook gewoon zelf aan de slag kunt wanneer je daar zin in hebt.

Taxi drones

De vooruitgang is niet te stoppen. De nieuwe technologie opent deuren die heel lang gesloten waren – of eigenlijk niet eens bestonden. Over enkele jaren zullen niet alleen autonome taxi’s door de straten van de grote steden rijden, maar kun je nog sneller van de ene naar de andere kant van de stad reizen met een autonoom vliegende taxi-drone. Je reserveert er eentje met een app op je mobiele telefoon, geeft aan waar je naartoe wilt en zonder dat je hoeft te wachten voor stoplichten of vast komt te staan in de file, bereik je in enkele minuten je plaats van bestemming.

Vliegtuigbouwer Airbus is zelfs bezig met de ontwikkeling van een vliegende auto; een zelfrijdende auto met een afneembare cabine die gekoppeld kan worden aan een elektrisch aangedreven quadcopter – een soort grote versie van een drone. Je kunt straks emissievrij de stad in rijden, om vervolgens door de lucht naar je afspraak in het centrum te vliegen. Het is geen sciencefictionfilm, die tijd komt er echt aan.

1200 km/h met de Hyperloop

Vind je vliegen al exotisch? Wat dacht je van het Hyperloop-project: capsules voor personen of goederen die met hoge snelheid door buizen schieten. Het zou ervoor zorgen dat de straten in de stad leger worden en de verkeersdruk aanzienlijk afneemt. Het principe is eigenlijk heel simpel: elke capsule heeft een elektrisch aangedreven compressor die lucht naar binnen zuigt en een luchtkussen vormt, waarbinnen de capsule door de buis schiet. In theorie zijn snelheden van meer dan 1200 km/h haalbaar, zodat je in enkele minuten honderden kilometers kunt afleggen.

Teleportatie

Elektrische aandrijving en nieuwe technologieën maken onze snelle levens nog sneller, maar we krijgen er tegelijk meer vrije tijd voor terug, omdat onze reistijden korter worden. Misschien wordt het mogelijk om binnen honderdsten van seconden van de ene plek naar de andere te reizen, zonder dat daar een vervoersmiddel aan te pas komt: teleportatie. Of gaan we nu te ver? Nog niet zo lang geleden zou je al voor gek zijn verklaard als je voorspeld had dat de elektrische auto een glorieuze comeback zou maken.