Leusden,
01
november
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Deze aparte versies van de ŠKODA YETI ken je vast nog niet

Aparte versies van de ŠKODA YETI

De allereerste moderne SUV van ŠKODA is de YETI. Voordat-ie in 2009 daadwerkelijk te koop is, laat ŠKODA twee prototypes zien. Minder bekend is dat er ook een pick-upversie bestaat, net als een verlengde versie voor… ja, voor wie eigenlijk?

Het eerste prototype van de ŠKODA YETI staat in maart 2005 op de Autosalon van Genève. Het is niet de bedoeling de auto in productie te nemen. Met de YETI Concept wil ŠKODA een tipje van de sluier oplichten van het nieuwe ŠKODA-design. De reacties van pers en publiek zijn echter zó positief, dat besloten wordt de YETI alsnog in productie te nemen, hetzij in licht gewijzigde vorm. Maar niet voordat een tweede, nog opvallender prototype enkele maanden later op de Frankfurt Motor Show opnieuw de show steelt. Dit keer in de kleur oranje en met een afneembaar hard dak boven de voorstoelen en een zachter opvouwbaar canvas dak achter.

Bewust sympathiek gehouden

Dat het enthousiasme voor beide prototypes van de YETI groot is, is best bijzonder. Tegenwoordig zijn SUV’s hot and happening, maar in 2005 is dat nog niet het geval. Menigeen herinnert zich nog ongetwijfeld een plan van GroenLinks uit 2006 om de ‘P.C. Hoofttractor’, zoals de politieke partij grote SUV’s toen omschreef, uit woongebieden te weren. De partij vond de SUV te lomp, te dorstig en te onveilig voor ons drukke land.

Dat de ŠKODA YETI desondanks de handen wel degelijk op elkaar krijgt, heeft ongetwijfeld te maken met zijn compacte afmetingen (het model staat op het platform van de compacte FABIA), bewust sympathieke uitstraling en praktische eigenschappen. ŠKODA neemt de YETI in 2009 in productie en van meet af aan is de auto een hit.

Wat is hier aan de hand?

Dat de ŠKODA YETI zo populair is, inspireert de designers van ŠKODA om meerdere varianten te bedenken. Een voorbeeld is de witte YETI pick-up die in 2012/2013 ontwikkeld is en nauwelijks buiten komt. Met het platform is iets bijzonders aan de hand. Het voorste gedeelte is van de gewone YETI maar het achterste gedeelte komt van de Volkswagen Caddy Max, inclusief de wielophanging. “De achterste helft van de carrosserie is daarom voor de YETI pick-up op maat gemaakt”, vertelt Martin Kadlec van het ŠKODA Test Body Development Centre die betrokken was bij de ontwikkeling.

Productiestadium nooit gehaald

Een pick-up hoort 4x4-aandrijving te hebben en die heeft de YETI met laadbak dan ook. Hij is langer dan de gewone YETI (4,87 versus 4,22 meter) en ook de wielbasis groeide, van 2,57 naar 3 meter. Doordat de pick-up is afgeleid van een hoge SUV, is de laadbak opmerkelijk diep, namelijk 62,5 cm. Maar hoe praktisch de YETI met open laadbak ook is, het productiestadium heeft hij nooit gehaald.

Langer is lekkerder

Een andere tamelijk onbekende variant die wél in productie ging, is de verlengde ŠKODA YETI, speciaal ontwikkeld voor de Chinese markt. Deze gestrekte YETI is gebaseerd op het faceliftmodel van 2013 en moet het dus zonder de kenmerkende ronde lampen aan de voorzijde doen. Omdat ze in China dol zijn op veel beenruimte achterin en zich vaker later rijden door een chauffeur, werd de wielbasis verlengt tot 2,63 m. Dat is 6 cm meer dan bij de normale YETI.

Geest van de YETI leeft voort

De ŠKODA YETI blijft tot in 2017 in productie. Met meer dan 630.000 verkopen is-ie heel succesvol. En de geest van de YETI – in zijn tijd een echte pionier – leeft voort in de huidige SUV-familie van ŠKODA. Die bestaat uit vijf leden: de KAMIQ, KAROQ, KODIAQ, ENYAQ iV en ENYAQ COUPÉ iV waarvan de laatste twee volledig elektrisch zijn. De elektrische SUV’s maken een futuristisch geluid om de voetgangers in de P.C. Hooftstraat te attenderen op hun uitstootvrije aanwezigheid.

Lees ook: Ontdek de veelzijdige SUV-familie van ŠKODA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.