Leusden,
10
oktober
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Deze gestroomlijnde ŠKODA bestaat 85 jaar

Deze gestroomlijnde ŠKODA bestaat 85 jaar

Samenvatting

Je kijkt naar de ŠKODA 935 DYNAMIC: een sensationeel stroomlijnmodel uit 1935 waarvan er maar één bestaat. Deze krasse knar is 85 jaar oud en blijft verbazen.

De 935 DYNAMIC is een van de mooiste modellen uit de 125-jarige geschiedenis van ŠKODA. Bij zijn onthulling in 1935, zet het gestroomlijnde prototype de vijfentwintigste editie van de Praag Motor Show op zijn kop. Het prachtige en vooruitstrevende design valt meteen in de smaak. We blikken terug op zijn aerodynamische kwaliteiten en werpen een blik onder de motorkap. Je vindt de motor trouwens niet in de ronde neus…

Super gestroomlijnd

In de jaren dertig willen de ontwerpers van ŠKODA een auto ontwerpen waarbij hun aerodynamische kennis en kunde maximaal worden benut. Het resultaat is een carrosserie met een gestroomlijnde druppelvorm. Deze vorm zorgt ervoor dat de 935 DYNAMIC in de windtunnel een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0.37 behaalt. Een voortreffelijke score in die tijd. Anno 2020 is de ŠKODA OCTAVIA een van de meest gestroomlijnde auto’s in zijn klasse, met scores van 0.24 voor de OCTAVIA HATCHBACK en 0.26 voor de OCTAVIA COMBI.

De expertise die de ontwerpers opdoen met de 935 DYNAMIC wordt verwerkt in productiemodellen die kort daarna volgen, zoals de ŠKODA POPULAR Monte Carlo uit 1936 en de ‘snelwegversie’ van de in 1939 onthulde ŠKODA RAPID 1500 OHV.

Vooruitstrevende techniek

Niet alleen de gestroomlijnde carrosserie was modern, ook de onderliggende techniek was zijn tijd ver vooruit. Een viercilinder boxermotor met een cilinderinhoud van twee liter en waterkoeling zorgt voor de aandrijving en wordt voor de achteras gemonteerd. De ventilatieroosters op de flanken van de auto verklappen zijn locatie. Door de motor hier te plaatsen, verlagen de ontwerpers het zwaartepunt van de auto en dit heeft een positief effect op de rijeigenschappen. De boxermotor levert 55 pk en bezorgt de 4,86 meter lange 935 DYNAMIC een topsnelheid van 130 km/h. Een andere innovatieve eigenschap is de elektromagnetische versnellingsbak met vier versnellingen van de Franse fabrikant Cotal. Deze versnellingsbak kun je beschouwen als de voorloper van de huidige DSG-transmissie.

De 935 DYNAMIC ombouwen tot rallyauto

De techniek en het ontwerp van de 935 DYNAMIC zijn zo veelbelovend, dat ŠKODA besluit om in 1937 met een aangepaste, compacte versie aan de start van de Rally van Monte Carlo te verschijnen. Een veelbelovend plan, want het jaar ervoor gooide de ŠKODA POPULAR Roadster al hoge ogen in zijn klasse. De toenmalige hoofdontwerper Karel Hrdlička schrijft op 25 maart 1936 in zijn dagboek: “We gaan de 935 lichter maken en ombouwen tot een rallyauto – misschien met een compressor?” Zijn plannen voor een sportieve tweezitter worden uitgewerkt en niet veel later begint de bouw van de rallyversie. Maar de creatie verschijnt nooit aan de startlijn. Nadat zijn ontwikkeling wordt stopgezet, komt de rallyauto bij de voorraad tweedehands auto’s te staan en verdwijnt.

Wie verft een unieke ŠKODA paars?

De geschiedenis van de enige ŠKODA 935 DYNAMIC ooit gebouwd, is gelukkig wel bekend. ŠKODA verkoopt de auto in 1939 als een tweedehandsje aan een particulier en koopt de auto vervolgens in de jaren zestig weer terug van dezelfde persoon. De 935 DYNAMIC verkeert dan in een erbarmelijke conditie. Hij is paars geverfd en tal van onderdelen ontbreken. Geen goed begin van ŠKODA’s plan om een collectie historische voertuigen op te bouwen. Drie jaar geleden heeft de museumwerkplaats een omvangrijke restauratie van dit unieke model voltooid. Sindsdien behoort de 935 DYNAMIC tot de hoogtepunten van het ŠKODA Museum.

Lees ook: Zo kreeg de nieuwe OCTAVIA zijn volmaakte stroomlijn