Leusden,
28
januari
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Dit is de beste manier om een autofabriek te onderhouden

Dit is de beste manier om een autofabriek te onderhouden

Samenvatting

Jouw ŠKODA heeft geregeld onderhoud nodig en de fabriek waarin hij gemaakt is ook. Een nieuwe uitvinding van ŠKODA voorkomt dat de drukste productielijn in Mladá Boleslav stil komt te staan.

De productielijn in hal M13 van de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav is een van de drukste en belangrijkste. Hier rollen zowel het wereldwijd bestverkochte model (de ŠKODA OCTAVIA) als het in Nederland bestverkochte elektrische model (de ŠKODA ENYAQ iV) van de band. Elke minuut dat de lijn stilstaat, stellen we klanten teleur.

Voorspellend onderhoud is de beste manier

Een productielijn is een ingewikkelde machine die stil kan komen te liggen als er iets kapot gaat. Zulke defecten zijn te voorkomen door veel preventief onderhoud te plegen, maar dat is duur. Of door intensiever onderhoud uit te voeren zodra een onderdeel kapot gaat, maar dat vraagt veel van het personeel. Marek Jancák, hoofd autoproductie bij ŠKODA en onlangs aan het woord over het chiptekort, heeft de optimale vorm van onderhoud gevonden: “Met behulp van geavanceerde technologie inschatten wanneer een bepaald onderdeel op het punt staat kapot te gaan en het te repareren voordat het de lijn stillegt”.

Deze aanpak noemen we ‘voorspellend onderhoud’ en hal M13 krijgt de primeur. Dit werkt met het MAGIC EYE, een nieuwe uitvinding die de staat van de productielijn in kaart brengt en defecten herkent. Het apparaat lift mee aan het frame waarin een nieuw te bouwen auto door de fabriek beweegt.

 

Het MAGIC EYE ziet alles en maakt 450.000 foto´s

Het MAGIC EYE bestaat uit een computer met geavanceerde software en zeven camera’s. Zes ervan zitten aan het frame en bestuderen de staat van de productielijn, terwijl de assemblage van de auto die eronder hangt gewoon doorgaat. Camera nummer zeven scant op de route aangebrachte QR-codes en helpt zo de locatie van defecten te bepalen.

Tijdens een rondje door de productiehal maakt en verwerkt het MAGIC EYE ongeveer 450.000 foto’s. De uitslag van zijn analyse wordt via het wifi-netwerk naar de cloud gestuurd. Op dit moment kan de MAGIC EYE veertien soorten defecten herkennen met verschillende gradaties. Variërend van een bout die los zit, tot een bout die compleet is afgebroken. Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om het systeem slimmer te maken, waardoor het nieuwe defecten kan herkennen die niet zijn ingeprogrammeerd. Bijvoorbeeld een rondslingerende metaalkrul op de lijn.

Vals alarm?

Zodra het systeem een onregelmatigheid detecteert, wordt de onderhoudsmonteur gewaarschuwd. Hij kan in een app zien of er echt iets kapot dreigt te gaan, of dat het vals alarm is. De monteur bepaalt vervolgens of er meteen moet worden ingegrepen, of dat het probleem kan wachten tot de volgende geplande stilstand van de productielijn.

Door geavanceerde technologie zoals het MAGIC EYE, verandert het beeld dat mensen van monteurs hebben. Onderhoudsmonteurs veranderen van bekwame technici die met grote hamers zwaaien, tot specialisten die meedenken en -ontwikkelen om voorspellend onderhoud tot een succes te maken.

ŠKODA is van plan het MAGIC EYE ook in andere fabrieken te gebruiken. Er is een patent ingediend en de gehele Volkswagen Group volgt de ontwikkelingen op de voet.

Lees ook: 90 jaar lopendebandwerk bij ŠKODA