Leusden,
30
oktober
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Dit is het verhaal achter ŠKODA’s beste stuurwiel ooit

Dit is het verhaal achter ŠKODA’s beste stuurwiel ooit

Samenvatting

Vind jij het nieuwe ŠKODA-stuur met twee spaken ook zo mooi? ŠKODA heeft er drie jaar aan gewerkt en er valt een heleboel over te vertellen.

Een nieuw stuur bedenken dat geschikt is voor bijna alle ŠKODA-modellen, is een ingewikkelde klus. Vroeger was een stuurwiel een vrij simpel ding waarmee je alleen de wielen bestuurde. Tegenwoordig zit er ook een airbag in en heeft-ie talloze knoppen waarmee je de menu’s en systemen bedient. En dan moet het er ook nog fraai uitzien en lekker in de hand liggen.

Drie belangrijke facetten van elk stuurwiel zijn de diameter, de dikte van de rand en het aantal spaken. Als je aan het stuur draait, is het prettig om zo weinig mogelijk spaken te hebben. Met dat uitgangspunt begon de ontwikkeling van ŠKODA’s nieuwe tweespaaks stuur. De grootste technische uitdaging was de constructie: hoe bouw je een stuur met zo weinig spaken dat toch sterk genoeg is? Toen dat eenmaal gelukt was, sloegen de ontwerpers aan het schetsen.

 

Een mooi stuur met echte knoppen

De ontwikkeling nam ongeveer drie jaar in beslag. Eerst anderhalf jaar schetsen en prototypen bouwen, gevolgd door een testperiode van nog eens 18 maanden. Tijdens de ontwerpfase zijn pak ’m beet tien verschillende versies gemaakt. Met behulp van fysieke modellen werden de vorm en positionering van de knoppen geperfectioneerd, totdat alles perfect binnen handbereik van de bestuurder lag.

Op de twee spaken zitten in totaal 14 knoppen, plus twee draaiwielen die glimmen als een sieraad. De verdeling en plaatsing van de knoppen volgen de vertrouwde logica van voorgaande modellen. Er is overwogen om de fysieke knoppen te verruilen voor aanraakgevoelige oppervlakken, maar de ontwerpers vonden het belangrijk om bedieningselementen te hebben die je op de tast kunt vinden. Dat maakt de bediening gemakkelijker.

Een derde spaak voor meer keuzevrijheid

Het slimme van het nieuwe stuurwiel is dat je tijdens het rijden instinctief weet hoe ver je het stuur gedraaid hebt. Met ander woorden: je voelt wat onder en boven is. Dat is voor een deel te danken aan de verdikking aan de onderkant van het stuurwiel. Deze onvolgroeide derde spaak dient nog een doel: de ontwerpers kunnen er een typeplaatje op plakken.

Het nieuwe ontwerp maakt het ook mogelijk om een stuur met drie spaken te ontwikkelen. Die versie is bedoeld voor de sportieve ŠKODA’s, namelijk de RS-, Sportline- en Monte Carlo-modellen. We horen je denken: heb je net een stuur met twee spaken gemaakt, plak je er weer een derde aan. Dat is nodig om meer keuzemogelijkheden te bieden aan klanten. ŠKODA ontwikkelt niet vaker dan eens in de tien jaar een nieuw stuurwiel en het resultaat moet dan wel geschikt zijn voor huidige en toekomstige interieurs. Zo komt het stuur met twee spaken ook perfect tot zijn recht in de nieuwe elektrische ŠKODA ENYAQ iV.

Variatie en keuzevrijheid mogen dan belangrijk zijn, ŠKODA houdt voor alle modellen een universele maat aan. Tijdens het experimenteren met verschillende diameters en diktes, liepen de ontwerpers er tegenaan dat een ander formaat stuur een te grote impact heeft op het rijgevoel en de bediening.

Nieuw stuur onderdeel van modeljaar 2021

De eerste ŠKODA met het nieuwe stuur is de nieuwe OCTAVIA. Daarna komen andere modellen aan de beurt. Als onderdeel van de update voor modeljaar 2021, zijn nu alle ŠKODA-modellen voorzien van dat mooie ding. 

Wist je trouwens dat stuurwielen met twee spaken vroeger veel gebruikelijker waren? Je vindt ze terug in verschillende klassieke ŠKODA’s, zoals de befaamde FELICIA cabriolet uit 1959 en de recentere FAVORIT. Collega’s van de Volkswagen Group keken daar begin jaren negentig met bewondering naar. Nu maakt het tweespaaks stuurwiel dus zijn comeback.

Lees ook: Over 60 seconden wil jij de nieuwe OCTAVIA hebben!

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.