Leusden,
15
december
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Elektrisch te land, ter zee en in de lucht

Elektrisch te land, ter zee en in de lucht

Samenvatting

We gebruiken elektriciteit al bijna 200 jaar om van A naar B te komen. Zo werden de wielen van de eerste trams en auto’s aangedreven door stroom. En er ligt een glansrijke rol voor elektriciteit weggelegd in het vervoer van de toekomst.

Niet zo lang geleden werd rijden op stroom nog geassocieerd met trams, treinen en trolleybussen. Tegenwoordig wordt de lijst van elektrische vervoermiddelen in rap tempo langer: elektrische auto’s, elektrische fietsen en een heleboel andere elektrische voertuigen. En het einde is nog niet in zicht. Binnenkort varen we in elektrische boten en vliegen we met elektrische vliegtuigen. De eerste exemplaren bestaan al.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrische vliegtuigen

Noorwegen doet de verbrandingsmotor in de ban – zowel op de weg, als in de lucht. Het wil het eerste land ter wereld zijn dat alle korte-afstandsvluchten uitvoert met elektrische vliegtuigen. In 2040 moet het zover zijn. Dat lijkt nog heel ver weg, maar de eerste testvluchten met een 19-persoons toestel staan al in de planning.

Deze week is elektrisch vliegen in het nieuws: in Canada maakte het eerste commerciële vliegtuig met elektrische aandrijving een succesvolle testvlucht. Anders dan verwacht, ziet het elektrische vliegtuig er niet hypermodern uit. Het is een 62 jaar oud watervliegtuig met ruimte voor zes passagiers. Het toestel is omgebouwd met een 750 pk sterke elektromotor. Hij kan 160 kilometer ver vliegen en dat is genoeg voor korte lijnvluchten en toeristische uitstapjes.

De Israëlische start-up Eviation Aircraft werkt ondertussen aan een elektrische propellervliegtuig genaamd Alice. Het heeft een vliegbereik van 1200 kilometer en een topsnelheid van 450 km/h. Het vliegtuigje is 16 meter breed en biedt plaats aan negen passagiers en twee piloten. Als Alice alle testvluchten met succes doorstaat, mag ze vanaf 2021 deelnemen aan het luchtverkeer. Het uitstootvrije vliegtuig kost zo’n 2 miljoen euro en kan concurreren met vergelijkbare kerosinemodellen.

Natuurlijk speelt het milieu mee, maar het zijn de brandstofkosten die grote fabrikanten zoals Airbus en Boeing motiveren om boven op de ontwikkelingen te zitten. Zo lanceert de door Boeing gesteunde start-up Zunum Aero in 2022 een hybridevliegtuig met 12 zitplaatsen. Airbus werkt op zijn beurt aan een elektrische vierzitter die door de stad vliegt. Het toestel kan verticaal opstijgen en landen. Taxi-op-bestellingdienst Uber werkt aan een soortgelijk project.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrische snelwegen voor elektrische vrachtwagens

Op een stuk snelweg in Duitsland worden speciale vrachtwagens al rijdend opgeladen. Het 5 kilometer lange traject ligt in de buurt van Frankfurt en is bedoeld om de mogelijkheden van een ‘elektrische snelweg’ te testen. Via een connector op de cabine maken de vrachtwagens eenvoudig verbinding met de stroomkabels. Op een ander traject in Duitsland – de eHighway tussen Weiterstadt en Mörfelden-Walldorf – test men vrachtwagens met hybride-aandrijving. Dit idee komt uit Zweden, waar in juni 2016 een traject met stroomkabels boven de weg in gebruik werd genomen. In Nederland geven de trolleybussen in Arnhem al sinds 1949 het goede voorbeeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrische treinen

Elke dag reizen meer dan een half miljoen Nederlanders in elektrische treinen. De NS verbruikt per jaar evenveel stroom als alle huishoudens in Amsterdam. Waar de stroom vandaan komt, is een belangrijke vraag met een milieuvriendelijk antwoord. Sinds 2017 rijden de elektrische treinen van de NS op windenergie uit Nederland, België en Finland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrische veerboten

De Sont - of de Öresund in het Zweeds - is een zeestraat tussen Denemarken en Zweden. Je kunt via de brug oversteken, maar ook met twee nieuwe, milieuvriendelijke veerboten. Het Zweedse bedrijf ForSea heeft twee van oorsprong dieselferry’s omgebouwd tot elektrische. Tot op heden zijn dit de grootste veerboten in hun soort. Beide ferry’s kunnen op jaarbasis meer dan 7 miljoen passagiers en 2 miljoen voertuigen vervoeren. De overtocht duurt 20 minuten. Zodra een elektrische pont aanlegt, worden zijn batterijen gedurende 6 tot 9 minuten bijgeladen. Dat is een perfect voorbeeld van ‘ABC’ – Always Be Charging. Het nieuwe motto van de ŠKODA CITIGOe iV-rijder.

Lees ook: Bekijk de elektrische toekomst van ŠKODA