Leusden,
03
september
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Overzicht: alle soorten elektrische auto’s

Overzicht: alle soorten elektrische auto’s

Samenvatting

ŠKODA brengt steeds meer elektrische modellen op de markt. Variërend van mild- en plug-in hybrides tot volledig elektrische modellen zoals de ENYAQ iV. Hier is een handig overzicht van alle soorten elektrische auto’s. De ŠKODA SUPERB is vernieuwd: hij krijgt een elektrische hulpmotor mét stekker. Het is een plug-in hybride, ook wel een PHEV genoemd. Maar wat is dan een HEV, BEV of FCEV?

Met de term ‘elektrische auto’ kun je alle kanten op. Elke auto waarbij een elektromotor helpt met de aandrijving, kun je elektrisch noemen. Voor de duidelijkheid worden ze onderverdeeld in groepen, elk aangeduid met een andere afkorting. Twee letters staan altijd centraal: EV - dat staat voor ‘Electric Vehicle’. Alle termen mogen dan in het Engels zijn, onze toelichting is in het Nederlands.

HEV – Hybride auto

Een HEV (Hybrid Electric Vehicle) heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor. Ze werken slim samen en zorgen zo voor een soepele aandrijving en een lager brandstofverbruik. Als bestuurder hoef je niets te doen: de elektromotor wekt zelfstandig energie op tijdens het uitrollen en afremmen. Die energie wordt later benut om de verbrandingsmotor te helpen met accelereren of korte afstanden uitstootvrij te rijden. Je hoeft dus nooit in te pluggen bij een laadpaal. Sterker nog: een HEV heeft niet eens een laadstekker.

MHEV – Mild hybrid auto

Een MHEV kijkt de goede eigenschappen van een gewone hybride auto af, namelijk soepel accelereren, remenergie terugwinnen en minder brandstof verbruiken, maar met één verschil: een mild hybrid is niet in staat om korte afstanden op stroom te rijden. Het is de verbrandingsmotor die voor de aandrijving zorgt en de kleine elektrische hulpmotor heeft een assisterende rol. Mild hybrid-techniek is in het leven geroepen om op een relatief simpele en betaalbare manier verbrandingsmotoren nog zuiniger te maken. ŠKODA-motoren met mild hybrid heten ‘e-TEC’. De vierde generatie ŠKODA OCTAVIA heeft de primeur.

PHEV – Plug-in hybride auto

Een PHEV is een hybride auto met stekker. De ‘P’ in PHEV staat dan ook voor ‘Plug-in’. Het accupakket van een auto met laadsnoer is bovendien groter, zodat hij tot 60 kilometer* volledig elektrisch kan afleggen. De verbrandingsmotor staat dan uit. Vooral in de stad heeft dit grote voordelen: van alle hybridevormen heeft de plug-in hybride de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer. De ŠKODA SUPERB iV en OCTAVIA iV scharen zich onder deze groep hybrides.

BEV – Volledig elektrische auto

De BEV is een Battery Electric Vehicle. Oftewel een volledig elektrische auto die energie put uit een groot batterijpakket. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor en is dus volledig uitstootvrij; elektromotoren zorgen voor de aandrijving. Hij rijdt op de stroom die je erin stopt via een laadpaal aan huis, in de straat, of bij een snellader aan de snelweg. De volledig elektrische ŠKODA CITIGOe iV is een BEV, net als de onlangs onthulde ŠKODA ENYAQ iV.

FCEV - Waterstofauto

De FCEV is de vreemde eend in de bijt. Deze elektrische auto maakt zijn eigen stroom in een Fuel Cell (vandaar FCEV) of brandstofcel. De brandstof die hij hiervoor gebruikt, is waterstof, een gas dat wordt opgeslagen in één of meerdere gastanks in de auto. Je tankt het gas op een soortgelijke manier als benzine of diesel. Het enige dat een FCEV tijdens het opwekken van stroom uitstoot, is waterdamp. Dit klinkt als een veelbelovende oplossing, maar de technologie is erg complex en kostbaar. ŠKODA heeft geen waterstofauto’s in het assortiment.

Lees ook: Opladen in plaats van tanken. Dit betekent het voor jou

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.