Leusden,
05
augustus
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Evolutie van de versnellingspook: ruim 100 jaar geschiedenis

Evolutie van de versnellingspook: ruim 100 jaar geschiedenis

De DSG-transmissie met dubbele koppeling is een van de modernste in zijn soort. Een bezoek aan het ŠKODA Museum laat zien hoe de geschiedenis van de versnellingspook begon en hoe schakelen in ruim 100 jaar tijd evolueerde.

1906

Laurin & Klement VOITURETTE A

In de allereerste auto’s, zoals deze L&K Voiturette A uit 1906, zat de versnellingspook rechts van het stuur en de bestuurder. De handrem zat daar weer naast. De drie voorwaartse versnellingen en de achteruit werden op hun plek gehouden door middel van een grendelbout.

1913

Laurin & Klement Sg

Al snel werden de carrosserieën van auto’s meer gesloten. Hierdoor vielen de eerste modellen zo smal uit, dat er in het interieur niet genoeg ruimte was voor de versnellingspook en de handrem. De oplossing was simpel: de hendels werden buiten de auto geplaatst. Zoals bij deze Laurin & Klement Sg uit 1913.

1929

Laurin & Klement ŠKODA 110

Vanaf de jaren twintig werden auto’s steeds ruimer van opzet en kon de versnellingspook naar binnen verhuizen. In Tsjecho-Slowakije reed men links, dus waren de auto’s rechtsgestuurd. De versnellingspook kreeg een plek in het midden, tussen de bestuurder en de bijrijder.

1937

ŠKODA POPULAR MONTE CARLO

In de meeste auto’s uit de jaren dertig werden versnellingsbakken met drie versnellingen gebruikt. Dat was bij deze ŠKODA POPULAR MONTE CARLO coupé niet anders. De duurdere auto’s in de markt hadden vaak een vierde versnelling. Om dit alles voor de bestuurder duidelijk te maken, verschenen schakelpatronen op de knop van de versnellingspook.

1960

ŠKODA OCTAVIA

Later werd de versnellingspook verplaatst van de vloer naar de stuurkolom. Dit gebeurde bijvoorbeeld in de ŠKODA OCTAVIA uit 1960. Het idee werd geboren toen interieurontwerpers meer comfort wilden creëren voor de inzittenden. Door de versnellingspook te verkassen, konden de afzonderlijke voorstoelen plaatsmaken voor een brede, comfortabele bank.

1966

ŠKODA 1000 MB

Niet veel later verhuist de versnellingspook in de modellen van ŠKODA weer terug naar de vloer, tussen de voorstoelen. Ditmaal voorgoed. Op de foto staat een ŠKODA 1000 MB uit 1966.

De ŠKODA 105/120/130 stond aan de basis van nieuwe veranderingen aan de versnellingspook. De oude, ronde en keiharde pookknop van plastic werd vervangen door een zachter exemplaar van schuimachtig materiaal. Het schakelpatroon werd toegelicht op een raamsticker. De ŠKODA 130 was in 1985 de eerste ŠKODA met een vijfversnellingsbak.

1996

ŠKODA OCTAVIA

De ŠKODA OCTAVIA uit 1996 was de eerste ŠKODA met een automatische versnellingsbak. De automaat had vier versnellingen. De pook werd naar wens met leer bekleed en lag lekker in de hand.

2018

ŠKODA KAROQ

Moderne ŠKODA-modellen worden geleverd met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, of met een automatische transmissie die zes of zeven versnellingen heeft. Sommige van deze transmissies bouwt ŠKODA zelf in de fabrieken in Mladá Boleslav en Vrchlabí. De DQ 200 DSG-transmissie is een van de modernste in zijn soort. Hij bestaat uit 352 onderdelen, heeft twee koppelingen en wisselt in milliseconden van versnelling.