Leusden,
18
april
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

FELICIA KIT CAR (1995): driften met voorwielaandrijving

FELICIA KIT CAR (1995): driften met voorwielaandrijving

Samenvatting

De FELICIA was in de jaren 90 en belangrijk model voor ŠKODA – zowel de normale straatauto als de rallyauto. De FELICIA KIT CAR schitterde in het WRC en kon geweldig driften. En dat met voorwielaandrijving.

De ŠKODA FELICIA uit 1994 is een bijzonder model. Het is de eerste ŠKODA die onder de Volkswagen-paraplu wordt ontwikkeld. Niet veel later volgt de rallyversie: de FELICIA KIT CAR. De verwachtingen zijn hooggespannen, want zijn voorganger - de ŠKODA FAVORIT - had het wereldkampioenschap voor Formule 2-auto’s gewonnen.

Bredere spatborden en andere bumpers

In de jaren negentig is het gebruikelijk dat rallyauto’s zijn gebaseerd op productiemodellen. Dat geldt ook voor de FELICIA KIT CAR. Het dak, de portieren, de motorkap en de ramen zijn afgekeken van de gewone FELICIA. De rallyauto is ook even groot, afgezien van de bredere spatborden (voor de grotere wielen) en de aangepaste bumpers. Het dashboard is eveneens bekende kost, al worden de originele meters verruild voor raceklokken van het merk Stack. De remmen komen van AP Racing en de schokdempers worden geleverd door Proflex.

FELICIA KIT CAR met 136 of 156 pk

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de FELICIA waarmee de kinderen naar school worden gebracht, zitten onder de motorkap. ŠKODA MOTORSPORT ontwikkelt de rallyauto met de beproefde 1,3-liter motor, maar test ook een krachtiger 1,5-liter motor. De auto wordt uiteindelijk gehomologeerd met de 1.5. De motoren zijn betrouwbaar en licht, maar niet bijzonder krachtig: 136 en 156 pk. Dat wordt een probleem als de concurrentie kiest voor potige tweelitermotoren.

De techneuten van ŠKODA MOTORSPORT benutten de allernieuwste motortechniek uit die tijd. De zuigers en krukas zijn gesmeed, elke cilinder krijgt zijn eigen injector (Bosch), de gaskleppen komen van Jenswey en de bougies van Champion. De McPherson-vooras is instelbaar en elke afstelling wordt vooraf getest. De achteras komt van de ŠKODA PICK-UP.

FELICIA KIT CAR kan alleen winnen met meer pk’s

In 1995 doet het team van ŠKODA MOTORSPORT mee aan 24 rally’s, waarvan vier in het kader van het wereldkampioenschap. Ze behalen de derde plaats in de Formule 2 en dat komt als een verrassing. Alleen de teams van Peugeot en Renault zijn sneller, maar hun auto’s hebben dan ook een krachtiger motor.

In Mladá Boleslav is het iedereen het erover eens: de FELICIA KIT CAR kan alleen winnen met meer paardenkrachten. Hier komt de nieuwe band met Volkswagen goed van pas. Een viercilinder met een cilinderinhoud van 1,6 liter die net is toegevoegd aan het ŠKODA-assortiment, biedt uitkomst.

Volkswagen heeft de motor nog nooit gebruikt in de racerij, dus de techneuten van ŠKODA MOTORSPORT moeten er zelf het beste van maken. De zuigers, drijfstangen en krukas van de gietijzeren viercilinder worden gesmeed en de kleptiming vereist een nieuwe nokkenas. Het resultaat is een vermogen van 174 pk – achttien paardenkrachten meer dan voorheen. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat deze kracht al bij lagere toerentallen voorhanden is.

Spectaculaire drift over de finishlijn

De nieuwe 1,6-liter motor komt voor het eerst in actie in Portugal, waar Pavel Sibera als tweede eindigt van alle auto’s met tweewielaandrijving. Hij wint in Australië en Emil Triner laat de concurrentie achter zich in Nieuw-Zeeland. De spectaculaire drift waarmee Emil Triner over de finish komt, is legendarisch. Knap gedaan, want de FELICIA KIT CAR heeft alleen voorwielaandrijving en dat drift niet zo lekker als met achterwielaandrijving. Over legendarisch gesproken: Stig Blomqvist gooit hoge ogen tijdens de RAC Rally in Groot-Brittannië: naast een klasse-overwinning behaalt hij ook de derde plaats in het algemeen klassement.

Na een korte maar succesvolle carrière, maakt de FELICIA KIT CAR in 1997 plaats voor de grotere OCTAVIA KIT CAR. Dit is de voorloper van de allereerste ŠKODA-rallyauto met vierwielaandrijving, de indrukwekkende ŠKODA OCTAVIA WRC.

Lees ook: Zo profiteert ŠKODA FABIA Rally2 van gestroomlijnde FABIA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.