Leusden,
18
december
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Fun fact: ŠKODA's voor India reizen via Nederland

Fun fact: ŠKODA's voor India reizen via Nederland

Samenvatting

Waar koop je een nieuwe ŠKODA? Bij de ŠKODA-dealer natuurlijk. In India net zo, maar het is een hele onderneming om de nieuwe auto daar te krijgen. Ga je mee op reis? Je kunt opstappen in Rotterdam.

Als India in Europa zou liggen, dan was het gemakkelijk. Nieuwe auto’s zouden op de ŠKODA-trein of een vrachtwagen worden geladen en een paar dagen later bij de dealer arriveren. Maar de werkelijkheid is anders: niet alleen ligt India ver weg, het land beschermt zijn markt met hoge invoerrechten. Die worden bijvoorbeeld geheven op de ŠKODA OCTAVIA, KODIAQ en SUPERB. Toch verkoopt ŠKODA er jaarlijks zo’n 17.000 auto’s.

Om te voorkomen dat de invoerrechten de auto’s onbetaalbaar maken, brengt ŠKODA de auto’s in onderdelen het land binnen. Twee fabrieken in India zetten de auto’s vervolgens in elkaar. Elk land heeft zijn eigen regels en dat betekent veel werk voor de logistieke afdeling van ŠKODA. In hoeveel onderdelen de auto’s op transport gaan, varieert. ŠKODA hanteert drie gradaties.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Auto’s exporteren in weinig of veel onderdelen

Bij de eerste en gemakkelijkste gradatie is de nieuwe auto bijna compleet, alleen zit de motor er nog niet in. Elk garagebedrijf in het land van bestemming beschikt over het gereedschap om die klus te klaren. Aangezien dit compromis de importheffing van 20 procent halveert, is het absoluut de moeite waard.

Het is meer werk om een ‘semi-demontage’ te volbrengen. Meerdere onderdelen en componenten slaan het montageproces over en gaan samen met de rest van de auto op transport. Op de bestemming wordt het montageproces afgerond. Het grote voordeel is dat het dure pers-, las- en lakwerk al in de ŠKODA-fabriek is gedaan.

De derde vorm van demontage resulteert in een monsterklus. Niet alleen is het een heel gepuzzel om de honderden onderdelen in elkaar te zetten, de carrosserie moet gemaakt worden van plaatdelen die zijn geperst en gelast in het land van bestemming.

Twee ŠKODA-fabrieken in India

Je zou het misschien niet verwachten, maar de Afdeling Logistiek speelt een belangrijke rol in het productieproces. Wat ze doen, is de productielijn op de juiste punten ‘aftappen’ en doorlussen naar een container. Die gaat per schip naar de andere kant van wereld, waar de productiedraad weer wordt opgepakt. Op die manier kan ŠKODA nieuwe auto’s assembleren in China, Rusland, Algerije, Kazachstan, Oekraïne en India.

In India staan twee fabrieken waar ŠKODA-modellen worden geassembleerd. De fabrieken heten ‘ŠKODA AUTO Volkswagen India Pvt. Ltd.’ en staan in Aurangabad en Pune. De auto’s met een semi-demontage worden naar Aurangabad gebracht en de auto’s met derdegraads werkzaamheden gaan naar Pune. We laten zien hoe de auto’s voor India worden ingepakt en welke route ze afleggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Container van het Jaar

Bij de logistieke afdeling in Mladá Boleslav werken maar liefst 1500 mensen. Zo veel knappe koppen zijn nodig om het ingewikkelde inpakproces in goede banen te leiden. Als je al worstelt met het inpakken van kerstcadeaus, is dit geen baan voor jou. De onderdelen van de auto’s worden in containers vervoerd en mogen zo min mogelijk ruimte innemen. Het systeem wordt continu doorontwikkeld, zodat de containers elk jaar net dat beetje meer vervoeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pasten er in 2000 nog maar twee auto’s in een container, door kwistig te puzzelen, wisten de experts er sinds 2006 drie auto’s in te krijgen. Het geheim? De carrosserie onder een andere hoek plaatsen. Om het proces milieuvriendelijker te maken en de kosten verder te drukken, werd de huidige vier-in-één-container ontwikkeld. Deze uitvinding komt uit Mladá Boleslav en won een prestigieuze Tsjechische prijs: Container van het Jaar 2016. Je begrijpt dat collega’s van de Volkswagen Groep speciaal naar Tsjechië reisden om de unieke inpaktechniek met hun eigen ogen te bekijken.

Geen ruimte voor lucht

Praktisch alle ruimte in de container wordt benut. Tactisch opgestapelde dozen met onderdelen, vullen de carrosserie. Zelfs de onderdelen die ŠKODA inkoopt, worden eerst uitgepakt en vervolgens opnieuw ingepakt, zodat er zoveel mogelijk in de container past.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medewerkers verpakken grote onderdelen op speciale houten pallets – rekken genoemd. De rekken zijn ontworpen om plek te bieden aan alle componenten die bij de carrosserie horen. Ze worden vastgeschroefd op het rek of op een andere manier verankerd. Daarna laat een medewerker de carrosserie erop zakken. De rekken gaan in een container en zijn klaar voor vertrek. Ze hebben een lange weg te gaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA’s reizen via de haven van Rotterdam

Een trein brengt de containers naar de haven van Rotterdam. In onze wereldhaven worden ze op een schip geladen dat via de Middellandse Zee en het Suezkanaal naar de Indische Oceaan vaart. Op de oceaan zijn de omstandigheden zwaar: de lucht is vochtig en zout, en in de containers kunnen de temperaturen oplopen tot 70 graden Celsius. De containers beschermen hun kostbare lading zo goed als mogelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na 44 dagen en 11.705 kilometer arriveren de containers eindelijk in Mumbai. Hier worden ze op vrachtwagens geladen en naar Pune of Aurangabad gereden. Een rit van respectievelijk 180 en 365 kilometer. De wegen zijn slecht en de chauffeurs remmen laat, vaak en venijnig. Gelukkig heeft de logistieke afdeling hier ook rekening mee gehouden. Zo kan het dat de klant in India zijn nieuwe ŠKODA in perfecte staat in ontvangst kan nemen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook: In deze ŠKODA-fabriek bouwen 1000 mensen 0 auto’s