Leusden,
05
april
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Gewone Fabia versus rally-Fabia – wat is het verschil?

Gewone Fabia versus rally-Fabia – wat is het verschil?

Samenvatting

De Škoda Fabia RS Rally2 mag dan een geavanceerde en bloedstollende rallyauto zijn, hij heeft best veel gemeen met de gewone Fabia. Hier lees je de verschillen én overeenkomsten.

Beide Fabia’s zijn gewoon te koop. Ga naar de Škoda-dealer voor de stijlvolle en sportieve Monte Carlo-versie van de vierde generatie Fabia, of neem contact op met Škoda Motorsport om de nieuwe Fabia RS Rally2 te bestellen. Als je dat doet, ontdek je meteen een belangrijk verschil: de prijs. De Fabia Monte Carlo is een van de meest betaalbare Škoda-modellen en voor een Fabia RS Rally2 ben je minimaal het tienvoudige kwijt. Het is de duurste Škoda die je op dit moment kunt kopen.

Duidelijke overeenkomsten

Aan de buitenkant lijken ze op elkaar en dat is geen toeval. “De rallyregels zijn streng: de carrosserie van de rallyauto moet identiek zijn aan die van de productieauto”, weet Aleš Rada, hoofdtechneut bij Škoda Motorsport. “De enige uitzondering hierop is de mogelijkheid om de spatborden en bumpers op te rekken. Ook mogen we spoilers toevoegen en een middentunnel in de vloer maken voor de vierwielaandrijving.” En dankzij het stijve koetswerk van het productiemodel behoren beide Fabia’s tot de beste in hun klasse op het gebied van veiligheid.

De Fabia die je bij de Škoda-dealer koopt, is heel gestroomlijnd en daar plukt de Fabia RS Rally2 ook de vruchten van. Nu is het wel zo dat de sportieve spatborden en bumpers de rallyauto een grotere voorkant hebben gegeven. Daar staat dan weer tegenover dat de spiegels kleiner werden. En er zijn andere subtiele verschillen te ontdekken, zoals de verplichte motorkapsloten, de luchtschep op het dak om lucht naar het interieur te leiden en de zijruiten van polycarbonaat – een glasheldere en beresterke kunststof. De wielen zijn ook anders. Het team kiest de set die het best past bij de specifieke wedstrijdomstandigheden.

Compleet ander interieur

Aan de buitenkant is de familieband duidelijk te zien, maar van binnen verschillen de Fabia’s als dag en nacht. Het dashboard zit op dezelfde plek en daar houdt het mee op. In de rallyauto speelt het robuuste veiligheidsframe dat de inzittenden beschermt een centrale rol.

De sportieve voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen van de Fabia Monte Carlo maken plaats voor echte racekuipen met een zespuntsgordel. De Fabia RS Rally2 heeft ook een eigen instrumentarium, de stand van de handremhendel is aangepast en de pedalen zijn anders gemonteerd. Met andere woorden: al het comfort van de gewone Fabia moet sneuvelen voor maximale prestaties en een minimaal gewicht. Toch blijven een paar details behouden, zoals de deurgrepen en het logo op het stuur.

Onder de motorkap

De Fabia Monte Carlo, die je ook met Škoda Private Lease kunt rijden, heeft aan de voorkant McPherson-wielophanging en schijfremmen. De rally-Fabia heeft dat type wielophanging en de schijfremmen ook achter. En de benodigde onderdelen zijn allemaal speciaal ontwikkeld voor de rallyauto.

De motor van de rallyauto moet dan weer gebaseerd zijn op een blok dat in massa geproduceerd wordt. Škoda Motorsport nam een 2.0 TSI en veranderde die in een 1,6-liter viercilinder turbomotor met maar liefst 289 pk en 430 Nm. De versnellingsbak is door Škoda Motorsport zelf ontwikkeld en maakt een topsnelheid van ongeveer 200 km/h mogelijk. Een Fabia 1.0 TSI met 110 pk schopt het tot 205 km/h, dus op de Duitse autobahn gaan ze nek aan nek. Dan vergeten we voor het gemak even dat de Fabia RS Rally2 veel sneller optrekt en dus een enorme voorsprong heeft…

Koop de Škoda Fabia Monte Carlo

Koop de Škoda Fabia RS Rally2

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.