Leusden,
08
december
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Grof geschut van ŠKODA: de OCTAVIA WRC uit 1999

Grof geschut van ŠKODA: de OCTAVIA WRC uit 1999

Samenvatting

Na de rallysuccessen van de FAVORIT en FELICIA, werpt de ŠKODA OCTAVIA WRC in 1999 metershoge stofwolken op. Het is de eerste rallyauto uit Mladá Boleslav met vierwielaandrijving.

Het is feest! De eerste generatie van de moderne OCTAVIA bestaat 25 jaar. Hij is sinds 1996 uitgegroeid tot de ruimtekampioen van zijn segment én het meest verkochte ŠKODA-model. Maar wist je ook dat ŠKODA de OCTAVIA inzette om zijn torenhoge ambities voor internationaal rallyracen waar te maken?

Zo rolde ŠKODA met de OCTAVIA in het WRC

In 1997 besloot de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) om de WRC-categorie open te stellen en dat kwam ŠKODA goed uit. Het jaar ervoor was de nieuwe OCTAVIA gelanceerd en raceauto’s hoefden alleen maar gebaseerd te zijn op een serieproductiemodel. Het was niet langer nodig om straatversies van je rallyauto aan het grote publiek te verkopen.

Evengoed stond het ontwerpteam van ŠKODA Motorsport voor de grote uitdaging om een gewone OCTAVIA om te bouwen tot rallykanon. Met de ŠKODA OCTAVIA KIT CAR hadden ze al ervaring opgedaan met het modificeren van een bestaand model, maar dit was het serieuzere werk.

300 pk en 600 Nm voor OCTAVIA WRC

De ŠKODA OCTAVIA WRC werd aangedreven door een tweeliter turbomotor met vijf kleppen per cilinder die de benodigde lucht beter en sneller aanvoerden. Hij leverde 300 pk vermogen. Het koppel bedroeg aanvankelijk 500 Nm bij 3.250 tpm, maar dat werd opgekrikt tot 600 Nm. De rallyauto woog maar 1.230 kilo – zo licht als de reglementen toelieten. Tel het pluspunt van vierwielaandrijving daarbij op en je hebt de meest dynamische raceauto van ŠKODA Motorsport tot dan toe.

Een van de beste testrijders uit de rallywereld, Armin Schwarz uit Duitsland, werd eerste coureur. Zijn ervaring en fingerspitzengefühl hielpen enorm bij het afstellen van de OCTAVIA WRC. De tweede coureur kwam uit Tsjechië. Afhankelijk van het terrein waarop de rally verreden werd, kroop óf Pavel Sibera óf Emil Triner achter het stuur.

Rally van Monte Carlo

De ŠKODA OCTAVIA WRC maakte zijn debuut in 1999 tijdens de legendarische Rally van Monte Carlo. Het fabrieksteam benutte het eerste seizoen om de afstelling van de auto te perfectioneren en waardevolle ervaring op te doen. Tijdens de laatste race van het seizoen, de beroemde Rally van Groot-Brittannië, pakte de Belg Bruno Thiry bijna een podiumplaats. Hij eindigde als vierde in het algemeen klassement. In één seizoen transformeerde de OCTAVIA WRC van een absolute nieuwkomer tot een geduchte tegenstander.

Verschillende coureurs van de internationale rallyelite hebben in de ŠKODA OCTAVIA WRC gereden. Naast Armin Schwarz, passeerden ook Jan Kopecký, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Didier Auriol en Stig Blomqvist de revue.

ŠKODA’s imagoverbeteraar

De OCTAVIA WRC gaat de geschiedenis van ŠKODA Motorsport in als de imagoverbeteraar van het merk. Hij heeft klassementsproeven gewonnen, een podiumplaats behaald (Armin Schwarz werd derde tijdens de Safari Rally in 2001) en bewees zijn degelijkheid en betrouwbaarheid ontelbare keren. Dit versterkte de positie van ŠKODA Motorsport in het WRC en maakte de weg vrij voor de ontwikkeling van het volgende rallykanon: de ŠKODA FABIA WRC.

Lees ook: Apetrots op de ŠKODA 130 RS: de ‘Porsche van het Oosten’