Leusden,
26
juni
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Help, ik smelt! Afkoelen met 7 airco-weetjes

Help, ik smelt! Afkoelen met 7 airco-weetjes

Samenvatting

30 graden in de schaduw – heel Nederland zweet peentjes. Gelukkig biedt de airco in je auto verkoeling. Wist je dat ŠKODA airco’s test in een ‘woestijnkamer’?

ŠKODA heeft vier klimaatkamers voor het testen van aircosystemen. Hierin variëren de temperaturen van -40 °C tot +60 °C(!). Ideaal voor het nabootsen van uiteenlopende klimaten, van het koudste punt in Noorwegen tot Chongqing, de heetste stad in China. 

1. ŠKODA test onder eigen ‘zon’

“Meestal zetten we de temperatuur in de klimaatkamer op 40 graden,” vertelt coördinator voor airconditioningontwikkeling Jan Hrnčíř. “We gebruiken fluorescerende lampen van 1.000 watt per vierkante meter om een brandende zon te simuleren. Deze omstandigheden kun je ook aantreffen in de woestijn van Arizona. We testen het comfort voor de inzittenden, met als streven om binnen 20 minuten een temperatuur van 25 °C op hoofdhoogte te bereiken.”

2. De bergen zijn ideaal testgebied

“Lente en herfst in de bergen zijn ideale perioden om de automatische stand van de klimaatregeling te testen”, aldus Jan Hrnčíř. “Dan kan het buiten ijskoud zijn, maar wordt het interieur opgewarmd door venijnige zonnestralen. Dat is ingewikkeld voor het aircosysteem. Met behulp van verschillende sensoren, moet het ventilatiesysteem de snelheid en de temperatuur van de lucht aanpassen voor zowel de voeten als de hoofden.”

3. Elke regio krijgt zijn eigen software

Elk ŠKODA-model beschikt over hetzelfde aircosysteem, ongeacht het land waar de auto verkocht wordt. Alleen de software is regiospecifiek. “We maken onderscheid tussen landen met een mild klimaat en landen met een tropisch klimaat, zoals India en China. Hier draait de ventilator in het begin sneller, zodat er meer lucht verplaatst wordt. Auto’s in Europa reageren trager,” weet Jan Hrnčíř.

4. Interne aerodynamica is een ding

Bij ŠKODA wordt steeds meer aandacht besteed aan de interne aerodynamica. De luchtstroom in de cabine is belangrijk, omdat hij niet alleen het comfort van de inzittenden beïnvloedt, maar ook de veiligheid en akoestiek. David Svítil, de coördinator van de afdeling Interne Aerodynamica, ligt toe: “De juiste luchtstroom zorgt voor een goed zicht uit de auto. In de winter ontdooit het de ramen en het hele jaar door voorkomt het dat de ramen beslaan.”

5. Moderne aircosystemen klínken beter

“Het zijn niet alleen de ventilatoren die lawaai kunnen maken. Lucht hoor je soms ook als het door smalle openingen stroomt”, aldus David Svítil. Het ontwerp van het gehele aircosysteem, inclusief de vorm van luchtleidingen en de ventilatieopeningen wordt hierop aangepast. Simulaties van de supercomputer helpen te voorspellen waar in de cabine de luchtstroom een hinderlijk, suizend geluid zal veroorzaken. Een vroegtijdige aanpassing in het ontwerp bespaart ontwikkelingstijd en -geld.

6. ŠKODA’s met Air Care weren vervuilde lucht

ŠKODA’s met Climatronic, zoals de OCTAVIA en de KAROQ, worden geleverd met Air Care. Dit systeem voorkomt dat vervuilde lucht de auto binnendringt als je door een stoffige of stedelijke omgeving rijdt. Een bijkomend voordeel is dat interieurlucht herhaaldelijk wordt gefilterd als de circulatiefunctie is ingeschakeld. Het systeem voegt op de juiste momenten broodnodige frisse buitenlucht toe.

7. Airco nog stiller in elektrische auto’s

De opkomst van de elektrische auto zorgt voor nieuwe uitdagingen. Met het oog op het stroomverbruik, moeten het koelen en verwarmen zo efficiënt mogelijk gebeuren. Daarom is het slim om een elektrische auto voor vertrek af te koelen - als hij nog op de lader aangesloten is. Daar komt bij dat je zo weinig rijgeluiden hoort, dat de airco fluisterstil te werk moet gaan. Het resultaat kun je vanaf volgend jaar beluisteren in de productieversie van de ŠKODA VISION iV.

Lees ook: Het lijkt wel zomer! Hoe goed koelt jouw airco?