Leusden,
04
november
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA - deel 1

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA - deel 1

Krukas, cilinderkop en kleppendeksel – je zult vast wel eens van deze onderdelen hebben gehoord. Maar weet je ook hoe ze eruit zien en wat ze precies doen?

Onder de motorkap gaan allerlei opzienbarende onderdelen schuil, van staal, aluminium, kunststof, rubber en tal van andere materialen. Al meer dan een eeuw proberen technici en ingenieurs deze onderdelen te perfectioneren. Dankzij moderne elektronische systemen zijn hedendaagse auto’s tot uitzonderlijke prestaties in staat. Bovendien is de verkeersveiligheid er dankzij allerlei nieuwe uitvindingen en ontwikkelingen flink op vooruit gegaan. In een reeks van artikelen gaan we deze onderdelen eens nader bestuderen.

Krukas

De bijzondere vorm van de krukas is puur functioneel. Elke hoek is tot op de millimeter nauwkeurig berekend. Gepositioneerd in het onderblok van de motor, zet hij de verticale bewegingen van de zuigers om in een rotatie, die vervolgens via de versnellingsbak wordt overgebracht op de wielen. De donker gekleurde delen van de krukas op de foto zijn contragewichten. Deze zorgen ervoor dat de motor zonder hinderlijke vibraties loopt.

Cilinderkop en kleppendeksel

Deze onderdelen vormen een onafscheidelijk duo – op de foto staat de cilinderkop links en het kleppendeksel rechts. Terwijl de brandstof, lucht en uitlaatgassen erdoorheen stromen, dichten ze tegelijkertijd het cilinderblok af en bieden zo bescherming aan het bewegende mechaniek. De kleppen, injectoren, aanzuiging en uitlaatgasafvoer zijn allemaal in de cilinderkop opgenomen.

Cilinderkop

Deze foto toont de cilinderkop vanaf de andere zijde. Onder normale omstandigheden is hij stevig bevestigd op het cilinderblok. In de kop is een uitsparing gemaakt voor de verbrandingsruimten aan de bovenzijde van de cilinders, waarin ook de kleppen bewegen. De 1.2 TSI-motor heeft vier kleppen per cilinder. De kanalen voor de aanvoer van lucht en de afvoer de van uitlaatgassen zijn eveneens in de cilinderkop gegoten.

Kleppendeksel

Direct onder het kleppendeksel draaien de nokkenassen, die op precies het juiste moment de inlaat- en uitlaatkleppen openen en sluiten. Daarnaast is de grootte van de opening (de lichthoogte van de kleppen) in het profiel van de nokkenassen meegenomen. In het kleppendeksel zit de vulopening voor de motorolie.

Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de demontage van een ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI DSG. De auto is door het Duitse automagazine Auto Bild aan een duurtest van 100.000 kilometer onderworpen.