Leusden,
14
november
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA - deel 2

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA - deel 2

Motorblok, carterpan, in- en uitlaatkleppen – je zult vast wel eens van deze onderdelen hebben gehoord. Maar weet je ook hoe ze eruit zien en wat ze precies doen?

Onder de motorkap gaan allerlei opzienbarende onderdelen schuil, van staal, aluminium, kunststof, rubber en tal van andere materialen. Al meer dan een eeuw proberen technici en ingenieurs deze onderdelen te perfectioneren. Dankzij moderne elektronische systemen zijn hedendaagse auto’s tot uitzonderlijke prestaties in staat. Bovendien is de verkeersveiligheid er dankzij allerlei nieuwe uitvindingen en ontwikkelingen flink op vooruit gegaan.

Dit is deel 2 in een reeks van artikelen (deel 1) waarin we deze onderdelen nader bestuderen.

Motorblok

Met een gewicht van 19,5 kilo is het motorblok een van de zwaarste onderdelen van een auto. Het blok moet extreem stijf en duurzaam van constructie zijn om het verbrandingsproces in de cilinders – feitelijk talloze kleine en gecontroleerde explosies – te kunnen weerstaan. Het blok van de 1.2 TSI-motor is gemaakt van een combinatie van grijs gietijzer en lichtmetaal.

Carterpan

De carterpan is het reservoir voor de motorolie. Dit is onder het motorblok geschroefd en bevat verschillende essentiële onderdelen. Het lichtgrijze onderdeel dat aan de zijkant tegen de carterpan is geschroefd, is het oliefilter. Er is tevens een sensor gemonteerd die de hoeveelheid en de kwaliteit van de olie in de gaten houdt. Onder in de carterpan zit een plug om de gebruikte olie bij een onderhoudsbeurt af te voeren.

Zuiger en kleppen

Dankzij de beweging van de zuigers in de verbrandingskamers van het motorblok wordt een auto in beweging gebracht. De zuigers zijn gemaakt van lichtmetaal en bestaan elk uit 14 losse onderdelen (inclusief de drijfstang die de zuiger met de krukas verbindt). De 1.2 TSI-motor heeft voor elke zuiger vier kleppen: twee inlaat- en twee uitlaatkleppen.

Injectoren

Zoals hun naam al impliceert, zorgen de injectoren ervoor dat er brandstof in de cilinders wordt gespoten. Ze werken met hoge druk en hebben elk zes kleine gaatjes die de brandstof in de cilinders verdelen. Deze verdeling is belangrijk voor een optimale efficiëntie tijdens de compressieslag van de motor, waarbij de aangezogen lucht wordt samengedrukt. Dit waarborgt een laag brandstofverbruik en schone uitlaatgassen.

Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de demontage van een ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI DSG. De auto is door het Duitse automagazine Auto Bild aan een duurtest van 100.000 kilometer onderworpen.