Leusden,
16
december
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA – deel 4

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA – deel 4

Startmotor, dynamo, radiateur - je zult vast wel eens van deze onderdelen hebben gehoord. Maar weet je ook hoe ze eruit zien en wat ze precies doen? Kijk mee onder de motorkap van de ŠKODA FABIA COMBI.

Onder de motorkap gaan allerlei opzienbarende onderdelen schuil, van staal, aluminium, kunststof, rubber en tal van andere materialen. Al meer dan een eeuw proberen technici en ingenieurs deze onderdelen te perfectioneren. Dankzij moderne elektronische systemen zijn hedendaagse auto’s tot uitzonderlijke prestaties in staat. Bovendien is de verkeersveiligheid er flink op vooruit gegaan.

Dit is deel 4 in een reeks van artikelen waarin we deze onderdelen nader bestuderen.

Deel 1: Krukas, cilinderkop en kleppendeksel

Deel 2: Motorblok, carterpan, zuiger en kleppen, injectoren

Deel 3: Engine Control Unit (ECU), turbo, koppeling, versnellingen

Dynamo

Bij het starten van de motor wordt stroom uit de accu getrokken. Zodra de motor loopt, zorgt de dynamo voor de benodigde elektriciteit. Hij staat met een V-snaar in verbinding met de motor, net als bijvoorbeeld de compressor van de airconditioning. Naast de stroomvoorziening voor het elektrische systeem, zorgt de dynamo er ook voor dat de accu opgeladen blijft.

Startmotor

De startmotor is een klein onderdeel, maar is krachtig genoeg om de verbrandingsmotor rond te draaien voordat de bougies hun eerste vonken maken. Met de invoering van moderne start-/stopsystemen, wordt van de startmotor veel meer gevergd. Met de opkomst van hybride auto’s, waarin de verbrandingsmotor tijdens het rijden herhaaldelijk uit- en weer inschakelt, wordt de rol van de startmotor nog veel belangrijker.

Aanzuiging met luchtfilter

Een verbrandingsmotor heeft schone lucht nodig en daar zorgt het luchtfilter voor. Het filter haalt alle onzuiverheden uit de aangezogen lucht en heeft een vastgestelde doorlaatbaarheid. Dit om te voorkomen dat de motor gesmoord wordt en zijn volledige vermogen niet meer levert.

Radiateur

De radiateur zit vlak achter de grille van de auto verstopt. Het bevat niet alleen de koelvloeistof, maar zorgt er – in het onderste deel – ook voor dat de temperatuur van de aangezogen lucht laag blijft. Op die manier komt er meer zuurstof de motor in, die nodig is voor de ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. De radiateur is gemaakt van aluminium en heeft voor de juiste koeling van de motor een nauwkeurig berekend formaat.

Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de demontage van een ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI DSG. De auto is door het Duitse automagazine Auto Bild aan een duurtest van 100.000 kilometer onderworpen