Leusden,
25
juli
2018
|
13:25
Europe/Amsterdam

Hittegolf: hoe blijft de motor van je ŠKODA koel?

Hoe blijft de motor van je ŠKODA koel?

Het koelsysteem is essentieel voor het functioneren van de auto. Maar het ontwikkelen van zo’n systeem is nog niet zo eenvoudig : het moet niet alleen de motortemperatuur reguleren, maar tegelijkertijd ook aan allerlei aerodynamische eisen voldoen.

Je kunt een ŠKODA kopen in Afrika, maar ook in Lapland. Dat betekent dat ŠKODA’s moeten functioneren bij temperaturen van -35°C tot +50°C. Daar gaat veel intensief testwerk aan vooraf.

Koelsystemen voor een automotor

“Bij het ontwikkelen van nieuwe modellen is het koelsysteem een van de belangrijkste onderdelen”, zegt Aleš Vrána, hoofdingenieur op de afdeling motorenontwikkeling. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de koelsystemen, die ervoor zorgen dat een auto onder alle weersomstandigheden op de juiste bedrijfstemperatuur blijft.

Motorkoeling met lucht

Lucht is essentieel voor de motorkoeling. Om precies de juiste hoeveelheid frisse lucht door het motorcompartiment te laten stromen, moeten de koelopeningen en afdekkingen precies op de juiste plek worden geplaatst. Ook moeten ze precies de juiste vorm hebben. De luchtgeleiding is erg belangrijk, want de luchtstroom kan ook aerodynamische weerstand veroorzaken en dat leidt tot een hoger brandstofverbruik.

In deze animatie zie je hoe lucht door het motorcompartiment van een ŠKODA KODIAQ stroomt en de motor afkoelt.

download
Airflow engine compartment SKODA KODIAQ

Actieve luchtinlaten

Een van de belangrijkste taken van de ingenieurs op de afdeling motorenontwikkeling, is het bedenken van een systeem dat de afmetingen van de luchtinlaten actief stuurt. Zo stroomt er niet onnodig veel lucht in het motorcompartiment en wordt de weerstand niet te groot.

Speciale klimaattunnel

Met geavanceerde en innovatieve oplossingen - en strenge tests in een speciale klimaattunnel - werkt het team dagelijks aan een betere efficiency van de koelsystemen, om te voorkomen dat de motor te warm of te koud wordt.

"Je kunt het vergelijken met de technici bij de Formule 1: het zou nooit lukken als het team niet nauw zou samenwerken ", zegt Petr Mikšovský, die verantwoordelijk is voor het testen van de motoren. "Dit jaar hebben we meer dan veertig sessies van tien uur in klimaattunnels gedaan om de koelsystemen te ontwikkelen, te testen en te optimaliseren. Dat betekent dat er bijna elke week zo’n test plaatsvindt."

In de winter

De lucht die de motorruimte in stroomt is dus belangrijk om de motortemperatuur te regelen, maar ook de restwarmte helpt mee. Zo is de uitlaat bij sommige motoren verbonden met het koelsysteem. In koude landen en bij een koude start van de motor warmen de uitlaatgassen de koelvloeistof sneller op, zodat de warmte vervolgens over het motorcompartiment verdeeld wordt en ook de motorolie op temperatuur wordt gebracht. De motor komt op die manier sneller op bedrijfstemperatuur, wat zorgt voor minder wrijving en een gunstiger verbruik.