Leusden,
29
mei
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?

Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?

Samenvatting

ŠKODA produceert sinds kort ook accupakketten voor elektrische auto’s. Hoeveel bouten zijn nodig om zo’n 500 kilo wegende batterij in te bouwen? We nemen een kijkje in Mladá Boleslav. Kijk met ons mee!

ŠKODA maakt de MEB-accupakketten voor zijn eigen ENYAQ iV en de ENYAQ COUPÉ iV, en voor andere elektrische auto’s van de Volkswagen Groep die het MEB-platform gebruiken. Er zijn drie versies van het accupakket: klein, middel en groot. Hoe meer modules (8,9 of 12), des te groter de capaciteit (55, 62 of 82 kWh).

Eerste keer opladen met 14 kWh

“Op de nieuwe productielijn wordt elk accupakket getest en opgeladen met 14 kWh. Dat is 20 tot 25 procent van de totale capaciteit”, vertelt David Bolcek. Hij is assemblagespecialist voor de MEB-accupakketten.

Met 14 kWh aan boord, kan de batterij alle noodzakelijke stappen in het productieproces van de elektrische auto doorlopen, hem voor de eerste keer opstarten en de eerste rit maken. Als het accupakket de batterijfabriek verlaat, zitten alle stekkers eraan die nodig zijn om de elektrische onderdelen van de auto in te pluggen. De onderkant is bedekt met een metalen plaat die na plaatsing de bodem van de auto beschermt.

Accupakket plaatsen en vastschroeven

Hoe plaats je een accupakket dat 500 kilo weegt (zo zwaar is de versie met 12 modules) in een elektrische auto? Je leert een robot om het gevaarte voorzichtig op te tillen van de productielijn en net zo voorzichtig weer neer te leggen op het frame van de auto. Het vastschroeven van het accupakket gebeurt later.

Eerst worden de stekkers van de verschillende auto-onderdelen verbonden met de batterij. Josef Mulka, specialist autoproductie, vertelt hoe dat in zijn werk gaat: “We bevestigen het zogeheten kabelkanaal aan het MEB-accupakket. Dat bevat de remleidingen, de kabelboom voor de voertuigcommunicatie, de koelleidingen voor de hoogspanningscomponenten en de oranje hoogspanningskabels.” Daarna wordt de laadpoort van de ENYAQ iV aangesloten op het accupakket.

Nu is het onderstel klaar om in het huwelijksbootje te stappen. Het huwelijk is de stap waarbij het onderstel en de carrosserie samenkomen. Het accupakket wordt bevestigd met 16 of 24 bouten langs de randen (het aantal hangt af van de grootte van de batterij) en vier bouten in het midden. De ceremonie wordt automatisch voltrokken door een robot die tevens de voor- en achterassen vastschroeft.

Starten voor de eerste keer

“Nadat we de bedrading van alle componenten hebben nagelopen, komt de auto ‘tot leven’. Een medewerker gebruikt een speciale computer om software naar de regeleenheden van de auto te sturen. De computer dubbelcheckt ook of het voertuig de juiste batterij bevat en of alle controlelampjes op groen staan. De besturingssoftware van het accupakket zelf, wordt tijdens de fabricage in de accu geladen”, aldus Mulka.  

Nu kunnen we de nieuwe ENYAQ iV voor de eerste keer starten. Zodra de serviceconnector wordt ingeschakeld, is het accupakket klaar voor gebruik. Het hoogspanningsnet van de auto maakt verbinding met de batterij. De elektrische SUV start op en rijdt van de productielijn naar de laatste kwaliteitscontrole en de verplichte hobbeltest. Daarna is de uitstootvrije ŠKODA klaar om naar de klant te gaan.

Lees ook: Kijktip: zo wordt jouw ŠKODA ENYAQ iV COUPÉ gebouwd