Leusden,
16
september
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Hoe werkt cilinderuitschakeling (ACT)?

Vul in voor Skoda app

Active Cylinder Technology (ACT) helpt brandstof besparen. Twee van de vier cilinders worden buiten werking gesteld en het enige dat je daarvan merkt, is een melding in het display.

ŠKODA’s met een 1.4 TSI ACT of 1.5 TSI benzinemotor (die tweede maakte zijn debuut in de KAROQ), hebben automatische cilinderuitschakeling. Het systeem dat twee van de vier cilinders buiten werking stelt, wordt gebruikt sinds 2015. Het heet ACT en dat staat voor Active Cylinder Technology.

Cilinderuitschakeling activeren

Cilinderuitschakeling wordt automatisch geactiveerd zodra (1) het toerental tussen de 1400 en 4000 toeren ligt, (2) de auto een constante snelheid rijdt onder deellast, zoals op een vlakke weg of heuvelafwaarts en (3) de snelheid onder de 130 km/h blijft.

Hoe werkt cilinderuitschakeling?

Onder de bovengenoemde omstandigheden hoeft de motor zo weinig vermogen en koppel (tussen de circa 25 en 100 Nm) te leveren, dat twee van de vier cilinders prima op die taak berekend zijn. Vervolgens worden de toevoer van lucht en brandstof naar de tweede en derde cilinder afgesloten. Dit verlaagt de interne wrijving van de verbrandingsmotor en dus werkt hij efficiënter.

Wat doet ACT voor het verbruik?

Met cilinderuitschakeling kan het verbruik dalen tot 0,5 liter per 100 kilometer – afhankelijk van je rijstijl. Een melding in het display laat zien dat het systeem actief is. Zo weet je wanneer twee van de cilinders zijn uitgeschakeld, je voelt het verschil niet. Wil je nog zuiniger rijden? Benut dan onze 10 tips voor zuinig rijden.