Leusden,
27
februari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Hoofdontwerper ŠKODA tekent Mickey Mouse en Blade Runner

Hoofdontwerper ŠKODA tekent Mickey Mouse en Blade Runner

Samenvatting

Oliver Stefani is de hoofdontwerper van ŠKODA. Hij schetst wat af op een werkdag. Logisch dus, dat hij tijdens dit interview een paar van zijn antwoorden tekent.

Waar word jij blij van?

“Ik zie graag hoe mensen reageren op onze ontwerpen. Als ze glimlachen, lach ik ook. Het voelt goed als je iemand blij kan maken. Een auto ontwerpen is een proces dat ongeveer drie jaar duurt. Het basisdesign komt in pakweg negen maanden tot stand – net als een baby. Wij beschouwen de auto als ons kindje, we zorgen ervoor. Je stopt er veel liefde en aandacht in – zoveel ideeën en triomfen, maar ook tegenslagen. Vervolgens wordt de auto onthuld, je ziet hem voor het eerst op de weg, en je ziet een klant die er trots op is. Dat is waar we het allemaal voor doen.”

En wat doet kritiek met je?

“Bij design is er nooit één definitieve oplossing. Zwart en wit kunnen allebei goed zijn. Als de een je ontwerp mooi vindt, maar de ander niet, dan heb je toch iets goed gedaan. Elke reactie is beter dan: ‘Het doet me niets’. Natuurlijk is het wel zo dat je in elke auto een beetje van je ziel stopt en dat maakt je gevoelig voor kritiek. Als iemand klaagt over een auto, dan klaagt hij in zekere zin over mij. Dat doet pijn, maar het hoort bij mijn werk. Wij proberen emoties te maken, er is geen ruimte voor middelmatigheid.”

Wilde je altijd al ontwerper worden?

“Van jongs af aan ben ik aan het schetsen. In het begin geen auto’s, maar tekenfilms. Mijn droom was om naar de Disney-studio’s te gaan en films te maken zoals Peter Pan of Sneeuwwitje. Er is daar zo veel creativiteit en de artistieke lat ligt zó hoog. Ik vind het nog altijd fascinerend en verzamel storyboardschetsen van Disney. Toen ik klaar was met school, wilde ik journalist worden. Ik schatte mijn kansen voor een carrière in de kunst niet hoog in. Maar toen nodigde mijn buurman, die werkte als assistent aan de kunstacademie, mij uit voor een tentoonstelling. Het was een kamer vol autotekeningen van mensen die stage liepen bij Volkswagen. Toen ik die tekeningen zag, dacht ik: dat is wat ik wil doen! Het was als een donderslag bij heldere hemel en ik heb nooit spijt gehad van dit besluit. Het beroep heeft mij gevonden, en niet andersom.’

Een Disney-fan dus. Wat is je lievelingsfilm?

“Ik ben ook fan van Star Wars en ja, ik heb een voorliefde voor Disney-films. Maar wat ik echt fascinerend vind en wat een grote invloed op mij heeft gehad is Blade Runner. Star Wars is een leuk sprookje, maar Blade Runner is bijna werkelijkheid geworden, zo zou de toekomst er daadwerkelijk uit kunnen zien. Ik was er diep van onder de indruk. Ik kocht een boek met ontwerpschetsen van alle auto’s, mensen en kostuums. Als je nu naar Shanghai gaat en je kijkt naar de wolkenkrabbers, de verlichting en de geprojecteerde reclames, dan zie je exact wat Ridley Scott twintig jaar geleden toonde.”

Wat brengt de toekomst en waar kijk je naar uit?

“Nieuwe technologieën gaan hand in hand met lastige uitdagingen en dat spreekt mij wel aan. Autonoom rijden, spraakbesturing, nieuwe wetgeving en zelfs hologrammen. Ik ben blij dat de wereld niet saai wordt, want we willen creatief blijven. Ik verheug me op elke nieuwe uitdaging, omdat het ons leven interessant maakt en onze creativiteit op de proef stelt. We moeten er het beste van maken en het is een uitdaging om het beter de doen dan anderen. Het is net als in Formule 1, waar je met de nieuwe regels altijd moet pushen om aan kop te blijven. Dus ik ben niet bang voor de toekomst. De afgelopen 20 jaar werkten we alleen met glas, rubber en staal, en nu zijn er zoveel nieuwe mogelijkheden om mee aan de slag te gaan.”

Waar staat het ŠKODA-design over vijf jaar?

“Ik denk dat ŠKODA een rooskleurige toekomst heeft. We gaan de reputatie van het merk op een veel hoger niveau brengen. Ons design helpt daarbij. Emotie speelt eveneens een belangrijke rol, want daarmee willen we meer mensen bereiken en verleiden. De auto’s worden vloeiender en dynamischer en maken meer emoties los. Mensen zullen niet alleen voor een ŠKODA kiezen omdat het een goede auto is en ze waar voor hun geld krijgen, maar ook omdat ze van het design en de auto zelf houden. Deze verandering begint met nieuwe auto’s als de SCALA en de VISION X – het eerste model waaraan ik heb meegewerkt. En dit zetten we door in de toekomst. Het design geeft vaak de doorslag bij het kiezen van een auto en daarom is ons werk zo belangrijk. Wij maken de waarden van het merk zichtbaar.”

Lees ook: SCALA in detail - ŠKODA in letters op de achterklep