Leusden,
03
november
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

In deze ŠKODA-fabriek bouwen 1000 mensen 0 auto’s

In deze ŠKODA-fabriek bouwen 1000 mensen 0 auto’s

Samenvatting

De ŠKODA-fabriek in Vrchlabí is een van de modernste fabrieken van de Volkswagen Groep. Er werken ongeveer 1000 mensen, maar er rollen 0 auto’s van de band. In plaats daarvan worden hier elke dag 2200 DSG-automaten gebouwd. En ze gaan de hele wereld over.

Al in 1864 opende de fabriek in Vrchlabí zijn deuren en sinds 1946 worden er auto’s van ŠKODA gebouwd. Modellen zoals de ŠKODA 1203 (het onverwoestbare busje met cultstatus) en de ŠKODA FELICIA, de eerste ŠKODA onder de Volkswagen-paraplu. Zeven jaar geleden, in 2012, ging het roer helemaal om. In korte tijd werd de autofabriek gemoderniseerd en omgebouwd tot onderdelenfabriek. Deze transitie verliep zo soepel, dat de Vrchlabí-fabriek werd uitgeroepen tot ‘Factory of the Year 2015’. Hun specialiteit: de productie van de DQ 200 transmissie met dubbele koppeling.

3 miljoen versnellingsbakken

Vorig jaar werden in Vrchlabí niet minder dan 538.700 stuks van de DQ 200 versnellingsbak gemaakt. Als alles volgens planning verloopt, zijn eind dit jaar in totaal liefst 3 miljoen versnellingsbakken in de fabriek gebouwd. Op dit moment worden 4 van de 10 geproduceerde DSG-automaten in auto’s van ŠKODA gebruikt. In het geval van de Octavia 1.5 TSI kost de DSG tijdelijk niets extra. De meerderheid belandt in andere modellen van de Volkswagen Groep.

Zodoende vervoert de fabriek meer dan de helft van zijn versnellingsbakken naar Duitsland. De rest gaat naar fabrieken in India, Polen, Rusland, Spanje, Zuid-Afrika en Hongarije.

Robots doen de rotklusjes

Robots helpen de circa 1000 medewerkers bij de productie van de zeventraps automaten. Ze nemen precisiewerk uit handen, voeren onderdelen aan of brengen lege containers terug naar het magazijn.

ŠKODA gebruikt ook een volledig autonome transportrobot in de Tsjechische fabriek. Met maximaal 130 kilo aan vracht aan boord, rijdt hij zelfstandig door de loods. Hij stippelt zijn eigen route uit en krijgt daarbij geen hulp van magneetstrips in de vloer. Als er een botsing dreigt, zal de robot stoppen of uitwijken. Zo doet hij al bijna anderhalf jaar zijn ronde: 120 trips per dag, 35 kilometer in totaal.

Lees ook: 90 jaar lopendebandwerk bij ŠKODA