Leusden,
13
januari
2017
|
16:09
Europe/Amsterdam

In één oogopslag: de ŠKODA-jubilea van 2017

  • Productie van ŠKODA’s begon zeventig jaar geleden in Kvasiny
  • Open ŠKODA 450 en gestroomlijnde ŠKODA 1100 OHV vieren hun zestigste verjaardag
  • ŠKODA 130 RS haalde veertig jaar geleden dubbele overwinning in Rally van Monte Carlo
  • Voorwielaangedreven ŠKODA Favorit debuteerde dertig jaar terug

ŠKODA viert dit jaar een aantal belangrijke jubilea. De ŠKODA 450 en 1100 OHC debuteerden zestig jaar geleden, de ŠKODA Favorit bestaat dertig jaar en de ŠKODA 130 RS coupé boekte veertig jaar terug een dubbele klasse-overwinning in de Rally van Monte Carlo.

ŠKODA 130 RS in de Rally van Monte Carlo: dubbele overwinning in zijn klasse
Veertig jaar geleden – op vrijdag 28 januari 1977 – won de ŠKODA 130 RS de Rally van Monte Carlo in de klasse voor auto’s met motoren onder de 1.300 cm3. Fabriekscoureur Václav Blahna en navigator Lubislav Hlávka reden de snelle coupé naar een twaalfde plek overall, waarmee ze vele grotere en snellere tegenstanders aftroefden. De tweede ŠKODA 130 RS bezette de vijftiende plek in de einduitslag. En daarmee schreven de voorgangers van de huidige ŠKODA Fabia R5 één van de meest glorieuze hoofdstukken in ŠKODA’s 116-jarige autosportgeschiedenis.

ŠKODA 450: Voorganger van de Felicia Roadster wordt zestig
De productie van de ŠKODA 450 cabriolet – de voorganger van de bekende ŠKODA Felicia – begon in september 1957 in de ŠKODA-fabriek in Kvasiny. Zijn viercilindermotor was 1.089 cm3 groot en had een vermogen van 50 pk, waarmee de aantrekkelijke ŠKODA 450 een topsnelheid kon halen van 128 km/u. In totaal zijn er 1.010 exemplaren van de ŠKODA 450 gebouwd. Twee derde daarvan werd geëxporteerd.

ŠKODA Favorit: Beleefde zijn wereldpremière dertig jaar geleden
Met de Favorit bewezen de ontwikkelaars van ŠKODA, dat toen nog een Tsjechoslowaakse autofabrikant was, wat ze met hun inzet en vakmanschap konden bereiken in de laatste moeilijke jaren van het socialisme. De compacte auto, ontworpen door het Italiaanse Bertone, liep van de band met een overdwars geplaatste motor voorin en voorwielaandrijving, wat een revolutie was voor ŠKODA. Het concept, ontwerp en rijgedrag van de Favorit waren te vergelijken met die van Westerse concurrenten. De Favorit was een eigen product van ŠKODA en één van de weinige personenauto’s in het zogenoemde Oostblok die niet onder licentie van een andere fabrikant werd gebouwd.

De ŠKODA Favorit debuteerde op 16 september 1987 op de International Engineering Fair in Brno. De eerste klantenauto’s werden in 1988 uitgeleverd en twee jaar later volgde een stationvariant van de Favorit die ŠKODA Forman heette. Op basis van de Favorit werden niet alleen lichte besteluitvoeringen ontwikkeld, maar ook recreatievoertuigen en elektrische modellen. Tot en met 1995 zijn er precies 1.077.126 exemplaren van de Favorit en Forman geproduceerd.

De Kvasiny-fabriek: zeventig jaar ŠKODA-productie in Oost-Bohemen
In Kvasiny worden al sinds 1934 auto’s gebouwd. De eerste ŠKODA die de fabriek verliet, was de prestigieuze ŠKODA Superb in oktober 1947. Daarna zouden nog vele succesvolle modellen volgen, zoals de ŠKODA Felicia (1959 – 1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970 – 1980) en de ŠKODA Pick-up en Volkswagen Caddy Pick-up (1995 – 2001). Momenteel bouwt ŠKODA de Superb, Superb Combi, Yeti en Kodiaq in Kvasiny.

ŠKODA 1100 OHC: Racewagen verscheen zestig jaar geleden op het toneel
In december 1957 verraste ŠKODA autosportliefhebbers met twee gestroomlijnde ŠKODA 1100 OHC roadsters. Ze waren uitgerust met een elegante en lichte glasvezel carrosserie, een stalen frame en een motor met twee bovenliggende nokkenassen en een dubbele ontsteking. De viercilinder was 1.089 cm3 groot, had twee dubbele carburateurs en produceerde 92 pk bij 7.700 toeren. De roadster woog slechts 550 kg (zonder coureur) en had een topsnelheid van 190 tot 200 km/u.