Leusden,
22
april
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

In welke provincie staan de meeste laadpalen?

In welke provincie staan de meeste laadpalen?

Samenvatting

Nederland is een ideaal land voor elektrisch rijden: de afstanden zijn niet zo groot en je kunt je (semi-)elektrische ŠKODA opladen bij maar liefst 54.457 publieke laadpunten. Ruim een kwart van die laadpalen staat in één provincie...

In Zuid-Holland staan de meeste laadpalen van Nederland. Dat is geen toeval, want het is ook de provincie met de meeste inwoners. Je kunt er je elektrische auto opladen bij 15.046 publieke laadpunten. Ook in Noord-Holland hoeft niemand actieradiusvrees te hebben, want daar zijn 12.565 laadpunten. Noord-Brabant heeft 6.699 laadpalen, op de voet gevolgd door Utrecht (5.735) en Gelderland (5.220). In Overijssel kun je je elektrische ŠKODA op 2.393 plekken opladen.

De zes overgebleven provincies beschikken elk over pakweg duizend publieke laadpunten. Drenthe is met 621 laadpalen een elektrisch niemandsland, Limburg doet het met 1.659 stroompunten veel beter. Het grootste contrast tussen twee aangrenzende provincies zien we bij Zuid-Holland (15.046) en Zeeland, dat over slechts 1028 laadpunten beschikt. In Zuid-Holland staan dus 15 keer zoveel laadpalen als in Zeeland!

Nederland heeft ook 1.363 snellaadstations

Als je onderweg wilt opladen en tijd een rol speelt, dan wijk je uit naar een snellader. Nederland heeft 1.363 snellaadpunten. Ook hiervan staat ruim een kwart in Zuid-Holland (395). EV-rijders in de provincie Groningen komen er met 17 snelladers bekaaid vanaf. Verleggen we onze aandacht van de noordelijkste naar de zuidelijkste provincie van ons land, dan zien we dat Limburg met 123 snellaadstations veel verder is. Dat zal wel te maken hebben met het elektrische verkeer van en naar Duitsland. In Noord-Brabant en Gelderland is de snellaadteller inmiddels de 200 gepasseerd. 

In provincies waar je bij minder dan 50 snellaadstations kunt opladen (lees: de noordelijke provincies en Zeeland), kan de drukte enorm variëren. Soms moet je zelfs even op je beurt wachten. Een simpele les die EV-rijders op doorreis veel tijd kan schelen: stop eerder dan vooraf gepland, bij een snellaadstation waar het op dat moment rustig is.

Elektrische auto’s van ŠKODA

Op de Nederlandse wegen rijden op dit moment 116.148 volledig elektrische auto’s, waaronder de ŠKODA CITIGOe iV. Toch zie je niet vaak een snellaadstation waarbij het superdruk is. Dat komt doordat oudere elektrische auto’s niet kunnen snelladen. Die hebben er dus niets te zoeken. Tesla-rijders hebben op hun beurt hun ‘eigen’ snellaadstations. Daar komt bij dat veel EV-rijders ’s nachts kun auto opladen (thuis of bij een laadpaal in de wijk) en de volgende ochtend met een volle accu van huis gaan. De ŠKODA CITIGOe iV heeft een WLTP-actieradius van 260 kilometer*, wat betekent dat je de snellader niet vaak nodig hebt. 

De ŠKODA SUPERB iV valt in het segment van de plug-in hybrides en daarvan rijden er op dit moment 97.553 in ons land. Aangezien hij 55 kilometer* (WLTP) op een acculading rijdt, bespaar je de meeste benzine door hem regelmatig op te laden. Dat kun je doen bij een van de bovengenoemde 54.457 publieke laadpunten, maar het is gemakkelijker en goedkoper met een eigen laadpaal of wallbox. ŠKODA heeft een gratis rekentool waarmee je precies ziet wat een laadpunt voor thuis kost. 

Betalen voor opladen doe je met de Shuttel-laadpas

Je hebt een laadpas nodig om een elektrische auto op te laden bij een publiek laadpunt. Het werkt heel eenvoudig: je plugt de stekker in, houdt je laadpas tegen de laadpaal en wacht tot er een bliepgeluid klinkt. De handeling is eigenlijk hetzelfde als contactloos betalen met je pinpas bij de supermarkt. Om het laden te stoppen, wapper je simpelweg nog een keer met de laadpas langs het laadpunt. De Shuttel-laadpas kun je gebruiken voor je laadpunt thuis, in heel Nederland en bij 70.000 laadpalen in Europa. 

De Shuttel-laadpas geeft je ook inzicht in al je laadsessies – thuis en onderweg. De verbruikte stroom wordt per maand afgerekend. Het tarief is afhankelijk van de laadsnelheid en van de plek waar je laadt. Thuis betaal je een ander tarief dan wanneer je inplugt bij een openbaar laadpunt. Snelladen is het duurst – nog een belangrijke reden waarom het niet altijd stormloopt bij de 1.363 snellaadstations van ons land. Shuttel biedt ook een laadabonnement aan voor een vast bedrag per maand. Hoe dat precies zit, leggen de ŠKODA-dealer of de Keuzehulp elektrisch laden je uit.

Lees ook: ŠKODA elektrisch: de voordelen van het MEB-platform

Bron: Cijfers elektrisch vervoer t/m 31 maart 2020 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.