Leusden,
12
februari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Je eigen laadpaal voor thuis? Zoveel kost het

Je eigen laadpaal voor thuis? Zoveel kost het

Samenvatting

Leven met een elektrische auto is gemakkelijker met je eigen laadpaal. Je komt thuis, plugt in en vertrekt de volgende ochtend weer met een volle batterij. Met de keuzehulp van ŠKODA stel je jouw ideale laadpaal samen. En zie je direct wat de kosten zijn.

Nieuwe auto’s hebben steeds vaker een laadpoort. Op dit moment kun je de CITIGOe iV en de SUPERB iV opladen en ŠKODA gaat meer stekkermodellen op de markt brengen. Al in 2022 heb je keuze uit tien modellen die gedeeltelijk of volledig elektrisch zijn. Misschien is de vraag niet óf je een eigen laadpaal neemt, maar wannéér hij er komt.

Geen laadpaalstress met eigen laadpunt

Met je eigen laadpaal of wallbox heb je geen last van laadpaalstress. Dan kunnen de openbare laadpunten in jouw wijk nog zo drukbezocht zijn, jij parkeert stressvrij op je eigen oprit en plugt daar in. Op die manier vertrek je altijd met een volle accu van huis. Bovendien kun je zowel de CITIGOe iV als de SUPERB iV voorverwarmen (of afkoelen) terwijl hij met de laadpaal verbonden is, zonder het accupakket leeg te maken.

Kosten laadpaal thuis

Hoeveel kost een eigen laadpaal of wallbox? Het antwoord is een optelsom van het apparaat zelf, de installatie en de eventuele graafwerkzaamheden. ŠKODA zet deze kosten op een rij en maakt ze inzichtelijk met de Keuzehulp elektrisch laden. Het advies maakt onderscheid tussen particulieren en bedrijven.

De Keuzehulp elektrisch laden werkt als volgt: je kiest eerst welke auto je op het oogt hebt. Een CITIGOe iV, een SUPERB iV of een ander elektrisch model. Dan volgt de belangrijkste vraag: heb jij een eigen parkeerplek aan huis? Zo ja, dan kun je kiezen uit een wallbox of een laadpaal. De prijzen staan erbij. De een wordt aan de muur bevestigd, de ander wordt in de grond geplaatst. Vervolgens het laadsnoer: wil je een vaste kabel of een losse? Als de oplader droog hangt of staat, is een vaste kabel wel zo gemakkelijk. Wat volgt zijn vragen over jouw thuissituatie, zoals de aansluiting in de meterkast en de afstand tot het laadpunt. Tot slot krijg je een duidelijke kosteninschatting te zien.

Stel nu dat je géén eigen parkeerplek hebt, dan heeft ŠKODA toch een oplossing: een Shuttel-laadpas waarmee je kunt opladen in heel Europa. Een openbare laadpaal aanvragen voor in je eigen straat of wijk, doe je bij de gemeente. Veel gemeenten werken daarvoor samen met Openbaarladen.nl.

Hoe lang duurt opladen?

In het advies met de kostenraming staat ook welk model laadpunt je ontvangt, inclusief het laadvermogen. 11 kW is voldoende om een CITIGOe iV of een SUPERB iV op te laden met zijn maximale laadvermogen. De batterij van de plug-in hybride SUPERB iV is na drieënhalf uur vol, het accupakket van de elektrische stadsauto is na vier uur en een kwartier tot 80 procent gevuld. Als je je dan nog een keer omdraait in bed, klimt de accustatus gestaag door naar 100 procent.

Thuis opladen is goedkoper

Thuis opladen is niet alleen handiger, het is ook goedkoper dan wanneer je gebruikmaakt van een openbaar oplaadpunt. Stroom uit je eigen laadpaal of wallbox kost 0,23 euro per kilowattuur, terwijl je bij een openbaar laadpunt 0,36 euro per kWh betaalt. In het geval van de CITIGOe iV kost een volle accu 8,50 euro (thuis) of 14 euro (openbaar). Dat is makkelijk verdiend.

De Shuttel-laadpas geeft je inzicht in al je laadsessies – thuis en onderweg. Ben je allergisch voor getallen en begint het je nu al te duizelen? Shuttel biedt ook een laadabonnement aan voor een vast bedrag per maand. Hoe dat precies zit, legt de Keuzehulp elektrisch laden ook uit.

Lees ook: Op deze 3 manieren kun je de ŠKODA CITIGOe iV opladen