Leusden,
23
februari
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Jouw ŠKODA heeft deze hobbeltest ook doorstaan

Jouw ŠKODA heeft deze hobbeltest ook doorstaan

Samenvatting

Elke nieuwe ŠKODA die de fabriek verlaat, ondergaat een kort maar intensief testtraject om te zien of alles perfect is. Jouw ŠKODA heeft ook over zo’n professionele hobbelweg gereden.

Elke ŠKODA-fabriek heeft zijn eigen testbaan voor nieuwe auto’s. Bij de hoofdfabriek in Mladá Boleslav draait elke SCALA, KAMIQ en FABIA vanuit productiehal M1 zo de ellendige hobbelweg op. Er zijn twee testbanen, elk ongeveer 450 meter lang en het complete testtraject neemt circa 12 minuten in beslag. Op de route liggen veertien obstakels.

Om het productietempo te kunnen bijbenen, zijn er vijftien testrijders nodig om de auto’s te testen. Elke nieuwe ŠKODA wordt door de mangel gehaald – geen uitzonderingen. Signaleert een testrijder een mogelijk probleem, dan gaat de auto naar het revisiecentrum dat het euvel verhelpt. Vervolgens wordt de auto teruggestuurd voor een nieuwe testrit.

Schudden met ŠKODA’s

Het testtraject begint met een handremtest op een helling. Daarna volgt een passage met hobbels gemaakt van gietijzer, om de carrosseriestijfheid te testen met snelheden van 10 tot 15 km/h. De bestuurder luistert aandachtig naar ongewenste bijgeluiden.

Nu arriveert de auto op het gedeelte dat oneffenheden op de openbare weg simuleert. Een reeks putdeksels wordt afgewisseld door een spoorwegovergang. Hier hotseknotst de auto met snelheden tot 40 km/h overheen. Dan nog een keer over de gietijzeren hobbels (maar nu sneller) en een martelgang over een duivelse klinkerweg. Weer luistert de testrijder of er niets dreunt, trilt of klappert

Soepel accelereren en krachtig remmen

Op een strook egaal asfalt kan de bestuurder zijn losgetrilde vullingen weer vastdrukken. Hij gaat door de versnellingen en test of de auto soepel accelereert en krachtig remt. Dit gebeurt met snelheden tot 70 km/h. Dan is het weer even afzien, op een stuk met kasseien die expres zijn aangelegd in verschillende oncomfortabele patronen. Wat volgt, is een volledig glad wegdek, bedoeld om een noodstop op een gladde weg te simuleren zonder daarbij de banden te beschadigen. Daarna hobbelt de auto over een soort verharde trap en arriveert hij op het parkeerterrein waar een reeks statische tests plaatsvindt.

Hier controleert de testrijder of de claxon, de ruitenwissers, de ruitensproeiers, de spiegelverstelling, de airconditioning, de verwarming en het infotainmentsysteem werken. Hij of zij test ook of de richtingaanwijzer automatisch terugspringt.

ŠKODA’s eerste testbaan

De rit over deze intensieve testbaan verklaart waarom nieuwe ŠKODA’s niet met nul kilometer op de teller worden uitgeleverd. Daar staat tegenover dat elke auto grondig door de mangel is gehaald. De testbaan in Mladá Boleslav is trouwens ŠKODA’s eerste professionele hobbelweg en legt elke nieuwe auto’s al sinds 1994 (het jaar van de ŠKODA FELICIA) het vuur na aan de schenen. Het parkoers wordt regelmatig onderhouden en vernieuwd, want het moet wel een uitdaging blijven.   

Lees ook: In deze landen staan ŠKODA’s autofabrieken

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.