Leusden,
09
maart
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Kijktip: zo wordt jouw ŠKODA ENYAQ iV COUPÉ gebouwd

Kijktip: zo wordt jouw ŠKODA ENYAQ iV COUPÉ gebouwd

Samenvatting

De ENYAQ iV COUPÉ komt eraan: de elektrische RS wordt in april verwacht en de andere uitvoeringen volgen in juli. Maar je kunt nu al zien hoe de elektrische vijfdeurs coupé van de band rolt in Mladá Boleslav.

Vorige maand startte de productie van de ENYAQ iV COUPÉ in ŠKODA’s hoofdfabriek in Mladá Boleslav. Daar rolden al ruim 50.000 ENYAQ iV’s van de band, dus de 2.000 medewerkers hebben het klusje goed onder de knie. Het plan is om elke dag minimaal 120 exemplaren van de ENYAQ iV COUPÉ te bouwen. In de bijgevoegde video zie je hoe dat in zijn werk gaat.

Zo maakt ŠKODA de ENYAQ iV COUPÉ

Het gaat er relaxed aan toe in de fabriek – je hoort weinig herrie en iedereen weet wat-ie doet. De video begint met de oranje carrosserie van een ENYAQ iV COUPÉ. Dit is Phoenix Orange, een van de twee nieuwe lakkleuren voor de elektrische coupé en bekend van de FABIA en de KAROQ. De andere nieuwe lakkleur is Graphite Grey. De nog sportievere ENYAQ COUPÉ RS iV is als enige model in de range leverbaar in de opvallende kleur Mamba Green.

Een robotarm tilt het dashboard door de bestuurdersdeur naar binnen. Daarbij steekt het 13-inch touchscreen boven de robotarm uit, zo groot is het standaard beeldscherm. Ergens anders in de fabriek wordt het accupakket opgetild en op het skateboardachtige MEB-platform getild. We kijken naar de bouw van een iV 80, dus de batterij heeft een bruikbare capaciteit van 77 kWh, bestaat uit twaalf modules en weegt zo’n 500 kilo. De stap waarbij het onderstel en de carrosserie samenkomen, noemen we het huwelijk.

download

Trekhaak, LED-koplampen en sportieve velgen

Je ziet dat de auto in de video is uitgerust met de optionele elektrische wegklapbare trekhaak. Een slimme keuze, want ENYAQ iV-modellen met één elektromotor hebben een trekgewicht van 1.000 kilo en de 4x4-modellen met twee motoren mogen zelfs 1.200 kilo trekken. De sportieve RS iV heeft dus een maximaal trekgewicht van 1,2 ton.

Ons filmmodel krijgt geavanceerde koplampen en sportieve velgen aangemeten. De lichtunits zijn met de hand te tillen en te plaatsen, de medewerker van de bandenafdeling krijgt hulp van een robotarm. De portieren worden van een verdieping hoger naar beneden getransporteerd, met zuignappen opgetild en naar de auto gemanoeuvreerd. Nu gaat het snel: de auto wordt getest en gecontroleerd, voordat hij naar buiten gaat voor de hobbeltest die elke nieuwe ŠKODA moet doorstaan.

Levertijden ENYAQ COUPÉ iV

Oplettende kijkers spotten op de productielijn beide ENYAQ iV-modellen én de ŠKODA OCTAVIA. De fabriek is zo ingericht dat ŠKODA’s wereldwijd best verkochte model hier ook van de band kan rollen. Hoeveel van elk, hangt af van het animo voor de modellen.

Zie je jezelf al rijden in zo’n ENYAQ COUPÉ iV in de vrolijke kleur Phoenix Orange? Dan moet je nog even heel geduld hebben. De levering van de vijfdeurs coupé begint in april met de RS iV (vanaf 58.990 euro) - het sportieve topmodel met vierwielaandrijving, hoge prestaties en veel luxe. Je kunt hem al wel configureren. De andere versies volgen in juli. 

Lees ook: ENYAQ COUPÉ RS iV: ŠKODA’s eerste elektrische RS nu te bestellen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.