Leusden,
19
december
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Koplampen testen: rijden in het donker

Koplampen testen: rijden in het donker

Veel bestuurders vinden autorijden in het donker vermoeiend. ŠKODA test nieuwe koplampen in een uniek testcentrum. Stap in voor een virtuele proefrit.

Zien en gezien worden, daar draait het om bij veilig autorijden. Duisternis en regen beperken het zicht, waardoor de kans op een ongeval toeneemt. Daarom zijn de koplampen enorm belangrijk en krijgen ze extra aandacht tijdens de ontwikkeling van een nieuwe auto.

Koplampen ontwerpen

Werken aan zoiets alledaags als koplampen kan heel uitdagend zijn. Aan de hand van schetsen en 3D-gegevens van de ontwerpers, maken de technici de koplampunits geschikt voor het nieuwe model. Dat de lampen er fraai uitzien is belangrijk, maar ze moeten ook goed functioneren en niet buitensporig duur zijn om te produceren.

Tijdens het ontwerpproces van de koplampen worden verschillende fysieke en virtuele modellen gemaakt. Zo krijgen andere afdelingen de kans om suggesties te doen en verbeteringen aan te dragen.

Simulator voor koplampen

Een fascinerend hulpmiddel voor de ontwikkelaars van ŠKODA in Mladá Boleslav, is het unieke simulatielab voor rijden in het donker. “Dit is het enige laboratorium in zijn soort, waar dan ook in de Volkswagen-groep,” vertelt Petr Kristl. Hij staat aan het hoofd van de afdeling Verlichting Ontwikkeling bij ŠKODA. “Het geeft onze medewerkers een unieke kans om lampen te testen voor nieuwe modellen, nog voordat de testfase met prototypes aanbreekt. In de testomgeving kunnen we de kwaliteit van het lichtpad toetsen en de verlichtingsfuncties optimaliseren. Met als bijkomend voordeel dat het risico op extra kosten later in het traject afneemt.”

In het lab staat een auto-interieur. De technici zitten op een echte stoel, sturen met een echt stuur en geven gas en remmen met echte pedalen. De gesimuleerde rijsituaties zien ze voor de ‘auto’, op een enorm, gebogen scherm. Het beeld wordt erop geprojecteerd in hoge resolutie (4.992 bij 1.080 pixels). Drie projectors met een extra filter voor de lens, zorgen voor een perfecte beeldkwaliteit en realistische zwarttinten voor de nachtelijke scènes.

Verblinding voorkomen

Wat wordt er zoals getest? De eigenschappen van het lichtpad, zoals de breedte, het bereik en de gelijkmatigheid. Met wiskundige modellen is ook geavanceerd MATRIX-grootlicht te toetsen. MATRIX is een nieuw type koplamp, ontworpen om de intensiteit en de breedte van de lichtstraal aan te passen op de omgeving. Door afzonderlijke LED-chips in of uit te schakelen, worden tegemoetkomende automobilisten niet verblind. Ook al is de grootlichtstraal ingeschakeld.

“Sterretjes zien door verblinding is waar het bij virtueel nachtrijden om draait,” aldus Petr Kristl. “Testpersonen leggen niet alleen vast wanneer ze tegenliggers verblinden, maar ze kunnen de scène herhalen en de effecten van andere instellingen ondervinden. De simulator kan ook worden gebruikt om te toetsen hoeveel automobilisten worden verblind door hun eigen koplampen. Bijvoorbeeld wanneer het licht wordt gereflecteerd door grote verkeersborden en wegmarkeringen. Plus een heleboel andere nuttige informatie.”

De voordelen van LED-koplampen

Halogeenlampen maakten plaats voor krachtiger xenonlampen en tegenwoordig wordt het maximale gehaald uit LED-technologie. LED-koplampen worden leverbaar voor steeds meer ŠKODA-modellen. Het grote voordeel is dat ze beter presteren dan halogeenverlichting. Het bereik is groter en nog belangrijker: de kleur van het licht zit dichtbij dat van daglicht. Het is wit in plaats van geel. Dat is prettiger voor je ogen, waardoor ze minder vermoeid raken. En dat maakt het rijden veiliger. Bovendien hebben LED-lampen een langere levensduur dan halogeen en xenon.

In alle ŠKODA-modellen wordt LED-technologie gebruikt voor de dagrijverlichting. Koplampen met Full-LED hebben ook dimlicht, grootlicht en knipperlicht met LED. Deze geavanceerde koplampen zijn leverbaar voor de FABIA, OCTAVIA, KAROQ en KODIAQ. En natuurlijk ook voor de nieuwe ŠKODA SCALA.

Lees ook: Zo werkt 4x4 van ŠKODA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.