Leusden,
14
oktober
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Laspunten testen met ultrasoon geluid

Laspunten testen met ultrasoon geluid

Op een echo kun je het inwendige van het menselijk lichaam tot in detail bekijken. Raar maar waar: tijdens de productie van ŠKODA’s wordt ultrasoon geluid op een soortgelijke manier gebruikt. Ultrasoon geluid wordt gebruikt om de kwaliteit van laspunten te toetsen. Dat is een hele klus, want een carrosserie bestaat uit tot wel 5500 lasverbindingen.

Petr Hájek werkt in de fabriek in Kvasiny en is coördinator op de lasafdeling. Hij legt uit hoe dit in zijn werk gaat. “Het principe is als volgt: geluidsgolven met een heel hoge frequentie gaan door het materiaal, in ons geval een laspunt. Normaliter worden de golven gereflecteerd aan het eindpunt van het materiaal, maar als ze op een defect stuiten, kaatsen ze eerder terug.”

In de Kvasiny-fabriek rollen de SUPERB, de KAROQ en de KODIAQ van de productielijn. In de onderstaande video zie je hoe er wordt getest met ultrasoon geluid. De wat rigoureuzere testmethode waarbij laspunten worden losgebikt en in het ŠKODA Kwaliteitslaboratorium worden getoetst, komt ook aan bod.