Leusden,
09
december
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Luister naar de ŠKODA ENYAQ iV

Luister naar de ŠKODA ENYAQ iV

Samenvatting

Hoe klinkt de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV? Luister zelf! Het futuristische geluid is ontworpen met de hulp van componisten.

Voetgangers kijken veelal met hun oren. Dat weet je zelf ook: als je over straat loopt, luister je onbewust of er een auto of een tram op je afkomt en uit welke richting. Maar elektrische auto’s hoor je bijna niet. Daarom moeten ze bij lage snelheden een waarschuwingsgeluid afgeven. Een voorbeeld hiervan is E-noise; het geluid dat de plug-in hybride ŠKODA SUPERB iV en ŠKODA OCTAVIA iV maken.

Een uniek en futuristisch geluid voor de ENYAQ iV

De volledig elektrische ENYAQ iV heeft zijn eigen waarschuwingsgeluid. Tegenwoordig wordt bij het ontwerpen van een auto bewust nagedacht over het geluid dat-ie maakt. Bij elektrische modellen wordt het steeds gebruikelijker dat de ontwerpers hun creatie een unieke sound meegeven. Het geluid van de ENYAQ iV werd gecomponeerd onder leiding van Pavel Orendáš en zijn team van het ŠKODA-ontwikkelingscentrum.

“De ENYAQ iV is een volledig elektrische auto en het was een behoorlijke uitdaging om een geluid te ontwerpen dat bij zijn identiteit past. Het geluid werd verfijnd in het akoestische laboratorium van de Volkswagen Group. Eén ding stond vooraf vast: het moest duidelijk anders klinken dan het geluid dat onze plug-in hybrides maken,” vertelt Pavel Orendáš.

Met de hulp van componisten werd een geluid bedacht dat past bij de andere elektrische modellen op basis van het MEB-platform. Je hoort het wanneer de ENYAQ iV tussen 0 en 25 km/h rijdt. Volgens de makers benadrukt hun creatie het unieke karakter van de elektrische SUV. Het imiteert dan ook niet het mechanische geluid van een verbrandingsmotor, zoals de E-noise van de plug-in hybrides. Zoals je zelf kunt horen, zijn de tonen veel elektronischer en futuristisch van aard.

download

Het geluid testen met echte mensen

Over de technische kant van het verhaal vertelt Pavel Orendáš enthousiast: “De luidspreker en de elektronica passen in een box van één liter. Dit ontwerp kreeg de werknaam OneBox. Voor de montage aan de auto gebruiken we drie rubberen ringen die eventuele trillingen dempen. Zo krijgen we het perfecte geluid. Bij de eerste tests met echte auto’s bleek deze oplossing een schot in de roos: het geluid verspreidde zich gelijkmatig over beide kanten van de voorzijde van de auto en creëerde een aangename, gedempte galm in het interieur.”

Wordt zo’n nieuwe functie getest met echte mensen? “Ja, dat wordt het. Eerst testten we het geluid met een selecte groep mensen en toen lieten we het aan het management horen. Daarna hebben we metingen in de auto uitgevoerd en gecontroleerd of het geluid voldeed aan de wetgeving. Hierbij hebben onze collega’s van het akoestische lab geweldig werk verricht. Het verkrijgen van een homologatiecertificaat van een onafhankelijk instituut was een belangrijke vereiste om het nieuwe model op de markt te kunnen brengen,” aldus Pavel Orendáš. Vind je dit naar meer klinken? Lees alles over de nieuwe ŠKODA ENYAQ iV.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.