Leusden,
24
februari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe infotainmentsysteem in ŠKODA SCALA

Nieuwe infotainmentsysteem in ŠKODA SCALA

Samenvatting

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en de autowereld volgt ze op de voet. Zodoende krijgt de ŠKODA SCALA een nieuw ontworpen infotainmentsysteem.

Begin december werd de SCALA toegevoegd aan de ŠKODA-familie. Als jongste lid krijgt hij het nieuwste infotainmentsysteem. Dankzij een simkaart met LTE-verbinding is de SCALA altijd verbonden met het internet en de hulpdiensten.

Hulpdiensten alarmeren

Als de airbag wordt geactiveerd, of wanneer je zelf aan de figuurlijke bel trekt, worden de hulpdiensten gealarmeerd. Via internet kun je een servicebeurt plannen en de status van de auto inzien. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, kun je in de SCALA draadloos applicaties downloaden of de kaarten van het navigatiesysteem bijwerken. Over navigeren gesproken: de SCALA maakt het makkelijker om ‘Points of Interest’ of Nuttige Plaatsen te vinden. De zoekfunctie combineert de resultaten van het internet met die van het navigatiesysteem.

Derde generatie infotainment

Het nieuwe infotainmentsysteem is van de derde generatie en reageert beter en sneller dan zijn voorlopers. Sebastian Lasek, Hoofd Connectiviteit bij ŠKODA, legt uit wat het systeem allemaal kan. “De ŠKODA SCALA is de eerste auto binnen de Volkswagen Groep met het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie. Het is opnieuw ontworpen en daardoor flexibeler en uitgebreid aanpasbaar, zodat het nog beter aan de eisen van klanten voldoet. Ook onze andere modellen zullen steeds meer ‘connected’ features krijgen. Variërend van streamingapplicaties, tot ‘shopping experiences’ en interessante aanbiedingen voor inzittenden. Via infotainment-apps die je direct in de auto downloadt, kun je binnenkort je smart home op afstand bedienen.”

Eenvoudiger in gebruik

Over apps gesproken, Pets Kredba ontwikkelt de connectiviteitsfuncties voor ŠKODA en vertelt over dit proces: “Net als bij de ontwikkeling van auto’s, luistert ŠKODA naar de feedback van gebruikers bij het ontwikkelen van mobiele applicaties. Die input heeft ervoor gezorgd dat de functies eenvoudig te gebruiken zijn, met een intuïtieve bediening. Gebruikers krijgen beter inzicht in de status van hun auto en kunnen gemakkelijker achterhalen wanneer het weer tijd is voor een onderhoudsbeurt.”

Portieren vergrendelen op afstand

“Een andere functie die het leven van de automobilist gemakkelijker maakt, is de mogelijkheid om de auto op afstand te vergrendelen. Ideaal als je twijfelt of de deuren wel op slot zitten. In de wintermaanden zullen veel gebruikers tevreden constateren hoe eenvoudig het is om de verwarming op afstand in te schakelen. Zo stap je ook op een koude ochtend in een aangenaam warme auto”, vertelt Petr Kredba. “Op voorwaarde dat je auto een standkachel heeft.”

Apps downloaden

In de ŠKODA SCALA kun je apps downloaden via het infotainmentsysteem. Net als bij je smartphone staan de apps in een app store. De digitale winkel biedt eerst alleen applicaties van ŠKODA aan, maar het aanbod wordt later uitgebreid met andere apps. “Aanvankelijk hebben gebruikers toegang tot Weer en Nieuws. Later volgt de Agenda-app. Daarin staan je afspraken en desgewenst kan het navigatiesysteem je naar de volgende vergadering navigeren,” aldus Peters Kredba.

De nieuwe ŠKODA SCALA staat in mei bij de ŠKODA-dealer. Je kunt je nu al aanmelden voor de ŠKODA SCALA nieuwsbrief.

Lees ook: SCALA in detail - ŠKODA in letters op de achterklep