Leusden,
11
maart
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

OCTAVIA WRC ging door waar andere auto’s sneuvelden

OCTAVIA WRC ging door waar andere auto’s sneuvelden

Samenvatting

Na de eeuwwisseling stortte ŠKODA zich onbevreesd op het wereldkampioenschap rally. De OCTAVIA WRC ging de strijd aan met WRC-legendes en behaalde een fantastische derde plaats tijdens de Safari Rally. Armin Schwarz zat achter het stuur. Hij blikt met plezier terug.

De Safari Rally is een unieke uitdaging. De ruim 1.000 kilometer lange race door het meedogenloze en snikhete Afrikaanse platteland test het uithoudingsvermogen van mens en machine. Hier boekte ŠKODA’s fabrieksteam in 2001 een fenomenaal resultaat.

Rally-coureur Armin Schwarz: “Toen ŠKODA besloot om naar Kenia te gaan, was ik dolenthousiast. Ik beschouwde zulke uitdagende rally’s altijd meer als een kans dan als een obstakel. We wilden aan de wereld laten zien hoe duurzaam en betrouwbaar de OCTAVIA WRC was. De Safari Rally was daar perfect voor. In Kenia hoefde je niet per se de snelste auto te hebben, maar wel de meest robuuste.”

Concurrentie afmatten met de OCTAVIA WRC

De OCTAVIA WRC was zo robuust, dat leden van ŠKODA’s rallyteam met het lumineuze idee kwamen om de concurrentie af te matten. “Direct op de eerste 120 kilometer lange etappe, zette ik de snelste tijd van allemaal neer. We deden ons best om de anderen te dwingen het tempo ook op te voeren. Ze zagen hoe snel de OCTAVIA WRC ging en volgden ons voorbeeld. Maar als je in Kenia het onderste uit de kan haalt, is de kans erg groot dat je auto kapot gaat. En dat was precies waar veel teams tegenaan liepen. Het was allemaal onderdeel van ons plan. Hoewel we de latere etappes niet wonnen, waren we er wel in geslaagd om een tempo in de race te brengen dat is ons voordeel was”, vertelt Schwarz.

Terwijl zijn tegenstanders een voor een afvielen, haalde de degelijke OCTAVIA WRC het brons binnen. Onderweg liep de robuuste ŠKODA wel tegen enkele technische problemen aan, maar het was nooit iets raars. De goede voorbereiding van het team wierp zijn vruchten af. “Het hele team heeft tijdens de ontwikkelings- en testfase uitstekend werk verricht. Hierdoor hoefde ik me niet te veel zorgen te maken over de omstandigheden op het parcours en kon ik op de auto vertrouwen. Dat het management vierkant achter ons stond, speelde ook een belangrijke rol”, aldus de Duitse rallycoureur.

De OCTAVIA WRC was in 2001 op zijn hoogtepunt

Kenia was niet het enige land waar de OCTAVIA WRC het achterste van zijn tong kon laten zien. Elke keer als de omstandigheden zwaar waren, presteerde hij goed. De OCTAVIA WRC won zijn eerste WRC-etappe ooit in Catalonië in 2000, toen het zo hard geregend had dat de straten waren ondergelopen. Het rallyteam van ŠKODA begon het 2001-seizoen ook veelbelovend. In Monte Carlo werd sneeuw afgewisseld met ijzel en overal lag modder. Onder deze omstandigheden konden de traditionele grote teams, die erg snel waren op droog asfalt óf in diepe sneeuw, niet hun volledige potentieel benutten. Alle weersomstandigheden die ertussenin zaten, waren koren op de molen van de doordouwende OCTAVIA.

“In 2001 was de OCTAVIA WRC op zijn hoogtepunt. In Monte Carlo waren de omstandigheden erg zwaar en dat werkte in ons voordeel. Veel mensen zijn vergeten dat we maar vier seconden verwijderd waren van het podium. Ik herinner me die rally nog levendig. Het was zo’n spannende strijd en de OCTAVIA WRC presteerde zo goed, dat de vierde plaats voor mij even waardevol is als het brons in Kenia”, vertelt Armin Schwarz vol overgave.

De eerste ŠKODA in het WRC

De rally-auto’s van sommige teams hadden een krachtiger motor, maar de OCTAVIA WRC schitterde met een geweldig onderstel en een onovertroffen betrouwbaarheid. Plus een boel charisma. Toeschouwers luisterden gretig naar zijn unieke geluid en keken met open mond naar de spectaculaire powerslides. “Hij had altijd de neiging te oversturen, maar was nooit verraderlijk. Hij had nooit nare verrassingen in petto, het was een fijne auto om in te rijden. De complete afstelling, van de ophanging tot de carrosserie tot de besturing, was geweldig. De OCTAVIA WRC reed simpelweg spectaculair. Hij was op zijn best in barre omstandigheden en daarom vond ik ‘m zo leuk”, zegt Schwarz. Hij reed drie seizoenen lang in de fabriekskleuren van ŠKODA: in 1999, 2000 en 2001.

“Rijden voor het ŠKODA-team draaide niet alleen om het racen. Het was onze missie om het team op poten te zetten en een nieuw tijdperk in te luiden met de eerste ŠKODA in het WRC. Ik ben erg trots dat ik daarvan deel uitmaakte. We moesten veel obstakels overwinnen: we hadden een kleiner team, een kleiner budget en minder ervaring. Maar de teamspirit was fantastisch. Iedereen ging ervoor. En hoewel we wat strubbelingen hadden, raakten we nooit geïrriteerd. We gingen door en leerden altijd iets waardevols, ook als het tegenzat”, concludeert Armin Schwarz.

Lees ook: Springen met een rally-auto? Jij kunt het ook!