Leusden,
04
maart
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Op deze 4 manieren kun je de ŠKODA SUPERB iV opladen

Op deze 4 manieren kun je de ŠKODA SUPERB iV opladen

Samenvatting

Er zijn vier manieren om het accupakket van de ŠKODA SUPERB iV op te laden. Met een volle accu rijdt de plug-in hybride tot 55 kilometer op stroom. Dat is goed voor het milieu én je portemonnee. 

Een ŠKODA die je kunt opladen, dat zal even wennen zijn. Eigenlijk wijst het zichzelf: je pakt de laadkabel uit de kofferbak, opent de klep in de grille en plugt het ene uiteinde van de kabel in bij de auto en het andere bij de laadpaal. De stekkers passen op maar één manier, dus de kans dat je iets fout doet, is nihil. Vervolgens wordt het accupakket opgeladen en kun jij iets leuks gaan doen. 

ŠKODA SUPERB iV opladen bij laadpaal

Je kunt de ŠKODA SUPERB iV opladen bij een laadpaal of wallbox. De benodigde laadkabel wordt bij de auto geleverd en het proces duurt ongeveer drieënhalf uur. Komt er iets tussendoor? Dan kun je op elk moment het laadproces onderbreken, de kabel achter in de auto opbergen en wegscheuren. Want anders dan een volledig elektrisch model, rijdt een plug-in hybride ook gewoon op benzine. Het opladen doe je voor jezelf én het milieu, omdat je stiller, schoner en goedkoper wilt autorijden. De totale actieradius van de ŠKODA SUPERB iV bedraagt 850 kilometer*.

Laadsnoer opbergen onder laadvloer

Een laadkabel die rondslingert in de kofferbak is onhandig en geen gezicht. Daarom heeft de ŠKODA SUPERB iV een handig opbergvak ónder de laadvloer. Hierin passen de beide kabels waarmee je de plug-in hybride kunt opladen: de laadkabel voor openbaar laden en het laadsnoer voor thuis. Zo’n kabel voor thuis druk je in een gewoon stopcontact. Dat wordt ook wel een oma-lader genoemd. Het idee is dat oma geen wallbox heeft en de dichtstbijzijnde openbare laadpaal (te) ver lopen is. Daarom gebruik je een gewoon stopcontact. Op deze manier duurt het ongeveer vijf uur om de SUPERB iV-batterij te vullen.

Opladen tijdens het rijden

De stroom voor de elektrische hulpmotor hoeft niet altijd uit een stopcontact te komen. De SUPERB iV wint energie terug bij het uitrollen, net als de volledig elektrische ŠKODA CITIGOe iV. In een menu op het dashboard lees je af hoeveel remenergie je hebt teruggewonnen. Dat moedigt aan om anticiperend te rijden.

De vierde manier van opladen is tijdens het rijden, met behulp van de verbrandingsmotor. Dan drijft de motor niet alleen de wielen, maar ook de generator aan. Dat is handig als je de accu hebt leeggereden en de route verderop een uitstootvrije zone kruist.

Zoveel kost een laadpaal voor thuis

Of je nu een volledig elektrische auto of een plug-in hybride hebt, een eigen laadpaal of wallbox is het ultieme accessoire. Het is de snelste en makkelijkste manier om thuis op te laden. De kosten van een laadpaal zijn afhankelijk van jouw situatie. De Keuzehulp elektrisch laden geeft je een duidelijke kosteninschatting. Over de kosten gesproken: wist je dat het halftarief wegenbelasting voor plug-in hybrides blijft bestaan tot en met 2024? Dit betekent dat je de helft van de reguliere wegenbelasting betaalt.

SUPERB iV: 218 pk vermogen en 400 Nm

De laadpoort van de SUPERB iV zit in de grille en staat in verbinding met een accupakket onder de achterbank. De batterij heeft een capaciteit van 13 kWh en voorziet de 115 pk en 330 Nm sterke elektromotor van stroom. In de elektrische stand rijdt de ŠKODA SUPERB iV tot 55 kilometer* volledig op elektriciteit, maar de 1.4 TSI benzinemotor met 156 pk vermogen en 250 Nm trekkracht staat altijd paraat om bij te springen om de aandrijving volledig over te nemen. Hij is je ‘vangnet’, mocht het er een keer niet van komen om de accu op te laden.

Lees ook: Accu, elektromotor, laadpoort. Wat zit wáár in de SUPERB iV?

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.