Leusden,
09
oktober
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Opladen is geen hogere wiskunde

Opladen is geen hogere wiskunde

Samenvatting

Een elektrische auto moet je opladen in plaats van tanken. Natuurlijk is dat even wennen, maar het is simpel en iedereen kan het. Dit bericht is eigenlijk een spoedcursus Opladen voor Beginners met tips en adviezen.

Een elektrische auto opladen is simpel: je rijdt naar een laadpunt, steekt de stekker in de laadpoort en dat is het. Je zult merken dat bij een snellaadstation aan de snelweg het snoer aan de paal zit en dat je bij een laadpaal in de wijk je eigen laadkabel moet gebruiken. Maar ook dat wijst zichzelf. Wat rest, zijn een paar handige tips om de levensduur van het accupakket te verlengen en de laadtijden te verkorten.

Zo blijft de batterij langer gezond

Voor de levensduur van de batterij is het verstandig om het accupeil zo veel mogelijk tussen 10 en 80 procent te houden. Hij houdt er niet van om he-le-maal vol of leeg te zijn. De ENYAQ iV biedt zelfs de mogelijkheid om het laden automatisch te stoppen bij 80 procent. Opladen tot 100 procent doe je bij voorkeur alleen wanneer je een lange rit gaat maken.  

Over lange ritten gesproken: snelladen langs de snelweg doe je liever ook tot 80 procent. Niet alleen om het accupakket te ontzien, maar vooral vanwege de tijdswinst. Vanaf 80 procent acculading wordt het laadvermogen zo ver teruggeschroefd, dat het echt zonde van je tijd is om te wachten op een helemaal volle batterij. Dat verklaart ook waarom autofabrikanten in de folder een snellaadtijd tot 80 procent communiceren. Dan wil je afkoppelen en vertrekken.  

Snellaad met mate, is daarbij het advies. Voor de gezondheid van de batterij heeft opladen met wisselstroom, zoals de wallbox thuis of in de laadpaal in de wijk, de voorkeur. De reden is dat bij snelladen warmte vrijkomt waar de batterij niet van houdt, ook al wordt hij actief gekoeld. Thuis opladen gaat met een veel lager vermogen en genereert amper warmte. Bovendien is de stroom uit je eigen wallbox vaak goedkoper dan die van de snellader. Zoals tanken aan de snelweg ook duurder is dan thuis om de hoek.

Opladen in de winter

Voor opladen in de winter is het ideale scenario voor lange ritten als volgt: laat de auto opladen tot 100 procent en stel bij de vertrektijd ook een temperatuur in. De auto laadt dan niet alleen op, maar verwarmt ook het interieur. Vertrekken met een vooraf opgewarmd of afgekoeld interieur, is comfortabel en het vergroot de actieradius van de auto. Het kost nu eenmaal minder energie om de ingestelde temperatuur te behouden, dan vanaf nul (graden) te beginnen.

Tijdens het rijden kan het accupakket rustig op bedrijfstemperatuur komen. Zou je na honderden kilometers inpluggen bij de snellader, dan krijg je de optimale laadsnelheid. Het is een slecht idee om op een winterochtend eerst naar de snellader te gaan, want een koude batterij laadt veel langzamer. Dat moet je maar net weten.

Dat ŠKODA een accucapaciteit van 70 procent garandeert voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer, heeft ook te maken met het gebruik. Waarschijnlijk blijft de batterij van jouw elektrische auto veel gezonder dan 70 procent, als je de bovenstaande tips en adviezen volgt.

Lees ook: ŠKODA VISION 7S: een nieuwe designtaal, meer dan 600 kilometer range

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.