Leusden,
20
november
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Perfecte combinatie: elektrische auto + private lease

Perfecte combinatie: elektrische auto + private lease

Samenvatting

De private lease-tarief van 249 euro per maand voor de SKODA CITIGOe iV is niet de enige reden om voor private lease te kiezen. Elektrische auto’s en private lease gaan namelijk heel goed samen.

De ŠKODA CITIGOe iV is onze volledig elektrische stadsauto. Hij rijdt vlot en stil en heeft een actieradius van 260 km*. Raakt de accu leeg, dan kun je hem met de bijgeleverde laadkabel weer opladen. Betalen voor stroom doe je eenvoudig met de Shuttel-laadpas.

Stroom is goedkoper dan benzine

Of een auto nu op stroom of benzine rijdt, het private leasen ervan werkt vrijwel hetzelfde. Zo zijn vaste kosten zoals de allrisk-verzekering, pechhulp in binnen- en buitenland en onderhoud bij de merkdealer bij de maandprijs inbegrepen. De wegenbelasting ook, ware het niet dat elektrische auto’s wegenbelastingvrij zijn.

Bij private lease betaal je zelf voor de brandstof. Bij een elektrische auto is dat de stroom waarmee je hem oplaadt. En dat kán heel voordelig. Met een eigen laadpaal voor thuis (via Shuttel), betaal je 0,23 euro per kWh. Een volle accu kost zo maar 8,50 euro. Met een actieradius van 260 kilometer* komt dat uit op 3,27 euro per 100 kilometer. Zelfs met een zuinige benzineauto (1 op 20, 1,60 euro per liter) kom je uit op 8 euro per 100 km. Dat moedigt wel aan om elektrisch te rijden.

Rijden zonder zorgen, want de auto blijft van ŠKODA

Elektrisch rijden is nieuw en dus een beetje spannend. Je hebt er zin in om het te proberen, maar weet niet wat de toekomst brengt. Met private lease weet je vanaf dag één waar je aan toe bent. Het actietarief van 199 euro per maand is voor 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Wil je meer kilometers per jaar of een kortere looptijd, dan betaal je elke maand een paar tientjes meer. De kortste looptijd is 24 maanden. Na de afgesproken periode gaat de auto terug naar ŠKODA.

Aangezien ŠKODA eigenaar blijft van de auto, hoef je je als early adopter niet druk te maken over de restwaarde van de auto en de eventuele slijtage aan het accupakket. De capaciteit van elk accupakket neemt mettertijd af. Dit heet degradatie. Als je de auto maar 60 maanden tot je beschikking hebt, ga je daar de gevolgen (in de vorm van een iets kleinere range) waarschijnlijk niet van merken. Mensen die de auto kopen, krijgen trouwens 8 jaar fabrieksgarantie op het accupakket (max. 160.000 km). 

Leverbaar met winterbanden

Je kunt de CITIGOe iV kopen of private leasen. In beide gevallen valt er van alles te kiezen. Bij private lease bepaal je niet alleen de kleur, je kunt de winterbandenservice aanvinken en het eigen risico verlagen.

De CITIGOe iV is er in twee versies: Ambition en Style. Beide uitvoeringen hebben klimaatregeling, een radio met usb-aansluiting en een telefoonhouder. Hierin klik je je smartphone met de Move & Fun-app. De Style-uitvoering voegt daar stoere 16-inch lichtmetalen velgen, cruise control een digitale radio aan toe. Bovendien voelt hij lekkerder aan, dankzij de lederen afwerking van het stuur, de pook en de handrem. De Style kost 26 euro meer per maand. 

Proefrit bij de ŠKODA-dealer

Benieuwd hoeveel jouw ideale stadsauto kost? Je kunt de CITIGOe iV online configureren. Voor meer informatie en het plannen van een proefrit ga je langs bij de ŠKODA-dealer. Hij kan je ook helpen met kiezen tussen koop en private lease.

Lees ook: Private Lease een ŠKODA SCALA – iets voor jou?

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.