Leusden,
27
maart
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Postpakket in je kofferbak: ŠKODA start test met webshops

Postpakket in je kofferbak: ŠKODA start test met webshops

Samenvatting

Wij hebben u gemist – een briefje van de postbode. Jij was niet thuis. In de toekomst bezorgt hij het pakket gewoon in de kofferbak van je ŠKODA.

Online winkelen is reuze handig, maar je bestelling wordt steevast uitgeleverd als jij niet thuis bent. Voor alle mensen die het zat zijn om naar de buren of een depot te gaan, test ŠKODA AUTO DigiLab een veilige en handige oplossing. ŠKODA-rijders in thuisland Tsjechië kunnen hun aankopen van twee webshops in de kofferbak van hun auto laten bezorgen.

Toestemming via app

De techniek die het mogelijk maakt om de auto op afstand te ontgrendelen, wordt tijdens de proeffase door de mangel gehaald. Veiligheid speelt daarbij vanzelfsprekend een belangrijke rol. De data zijn versleuteld en de pakketkoerier mag het voertuig alleen openen gedurende een door de klant gekozen tijdspanne.

Zo gaat het afleveren in z’n werk: je plaatst een bestelling en kiest ervoor om die te ontvangen in de kofferbak van je ŠKODA. Vervolgens wordt de locatie van je auto in GPS-coördinaten naar de koerier verstuurd. Met behulp van een app geef je de pakketbezorger eenmalig toestemming om de achterklep te openen, maar alleen op een door jou gekozen tijdstip. De koerier legt het pakket in de kofferbak, hij vergrendelt de auto met de app en jij krijgt een melding: bestelling afgeleverd.

Leven makkelijker maken

ŠKODA AUTO DigiLab is in het leven geroepen om nieuwe mobiele diensten en technologieën te ontwikkelen. Jarmila Plachá staat aan het hoofd van de afdeling en licht het project toe: “Dit pilotproject demonstreert hoe het dagelijks leven in de toekomst simpeler en makkelijker kan worden met behulp van state-of-the-arttechniek. Ik kan niet wachten om dit project verder te ontwikkelen met onze partners.”

Online winkelen wordt leuker

De partners in kwestie zijn de Tsjechische webshops Alza.cz en Rohlik.cz. Zij voorspellen dat online shoppers de nieuwe vorm van pakketbezorging gaan omarmen. “Het maakt online winkelen leuker en kan ons koopgedrag veranderen.” Het proces en de techniek worden op dit moment getest en verbeterd. Een klein deel van de klanten van de webshops doet mee.

Lees ook: Op weg naar de toekomst - ŠKODA VISION iV