Leusden,
01
september
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Rally auto kopen in 7 stappen

Rally auto kopen in 7 stappen

Samenvatting

Wist je dat je bij aankoop van een rally auto géén contactsleutel krijgt? Sowieso koop je een ŠKODA FABIA R5 evo niet zomaar even bij de ŠKODA-dealer …

In vier jaar tijd zijn bijna 280 exemplaren van de vorige generatie FABIA R5 verkocht. Dat is een zeer respectabel aantal in de rallywereld. Sterker nog: de ŠKODA FABIA R5 was de bestseller in zijn klasse. Het in ontvangst nemen van zo’n rallyauto is een bijzonder moment. Maar voordat het zover is, moet je eerst deze zeven stappen doorlopen.

Stap 1: Maak een proefrit

Voor de meeste autokopers geeft de proefrit de doorslag. Maar met een rallyauto kun je niet zomaar een proefrit maken – je kiest er een op basis van zijn reputatie en rallyprestaties. Voor de FABIA R5 evo werd een uitzondering gemaakt. Een selecte groep klanten mocht ‘m alle hoeken van de testbaan laten zien. Vol gas, driften, leef je uit. Oké, eigenlijk is het zo dat deze klanten hun rallyauto al besteld hadden en daarna gingen proefrijden.

Stap 2: Plaats een bestelling

Er is maar één plek ter wereld waar je de ŠKODA FABIA R5 evo kunt kopen: op het hoofdkantoor van ŠKODA Motorsport in Mladá Boleslav. Dat ligt op een uur rijden van Praag (Tsjechië). Je kunt kiezen uit één versie, gebouwd voor gebruik op asfalt of gravel. Hoewel hij evenveel kost als twintig gewone FABIA’s, is de nieuwe rallyauto voor dit jaar volledig uitverkocht. Je betaalt trouwens vooraf. Er zijn geen scherpe Private Lease-tarieven of aantrekkelijke voordeelpakketten.

Stap 3: Auto wordt gebouwd

Elke rally auto wordt met de hand gebouwd in de nieuwe werkplaats van ŠKODA Motorsport. Dat duurt een paar weken. Een aangepaste carrosserie van een gewone ŠKODA FABIA wordt uitgebreid verstevigd en voorzien van de beste racecomponenten, geleverd door gerenommeerde merken van over de hele wereld. Veel andere belangrijke onderdelen, zoals de motor, maakt ŠKODA zelf. Elk motorblok wordt uitgebreid getest op de testbank om te zien of hij voldoet aan de strenge prestatie-eisen. De klant kiest de kleur van de auto en vaak is dat wit – de beste kleur om te bestickeren.

Stap 4: Stresstesten

Als je een nieuwe personenauto koopt, moet je de motor ontzien voor de eerste 1000 à 1500 kilometer. Als je dat met een rallyauto doet, verlies je wedstrijden. Daarom wordt elke nieuwe FABIA R5 uitgebreid getest en gepijnigd op ŠKODA’s testbaan, voordat hij aan de klant wordt overhandigd.

Stap 5: Neem de auto in ontvangst

Eindelijk is de rallyauto gereed voor aflevering aan zijn trotse koper. Vaak wordt bij de auto een grote partij reserveonderdelen geleverd. De ŠKODA FABIA R5 mag dan bekend staan om zijn degelijkheid en betrouwbaarheid, onderdelen zoals de bumpers en de aandrijfassen gaan erdoorheen als koffiebonen bij de ŠKODA-dealer.

Stap 6: Stel de rally auto af

Een rallyauto wordt voor elke wedstrijd opnieuw afgesteld. Hierbij gaat het vooral om de ophanging. De technici van ŠKODA Motorsport adviseren instellingen voor uiteenlopende omstandigheden aan alle eigenaren. Ook staan ze altijd klaar om bij te springen met raad en daad. Uiteindelijk heeft elke coureur zijn eigen voorkeuren en die geven de doorslag bij het afstellen.

Stap 7: Rij je eerste rally

Op een nieuwe auto moet je zuinig zijn. Maar zo werkt het niet bij een rallyauto. Pas na het slopen van een bumper en het vernachelen van een set banden, is de auto lekker ingereden. Je hoeft geen medelijden te hebben, want een rallyauto krijgt de beste zorg. Na elke race wordt hij grondig gewassen en zelfs de minste slijtage of schade wordt hersteld.

In deze video zie je het verhaal van de eerste verkochte ŠKODA FABIA R5 en zijn eigenaar. Als het racen begint, is het nieuwe er snel af…