Leusden,
07
november
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Rallyauto met de motor achterin: ŠKODA 130 LR

Rallyauto met de motor achterin: ŠKODA 130 LR

In de jaren 80 is de rallywereld in de ban van de Groep B-klasse. De ŠKODA 130 LR betreedt de rallycircuits in 1985 en moet het succesverhaal van zijn voorganger, de 130 RS, voortzetten. Maar de tijd dringt …

ŠKODA en motorsport zijn al sinds 1901 met elkaar verbonden. Op 30 juni 1901 wint Narcis Podsedníček de zware race van Parijs naar Berlijn op zijn Laurin & Klement motorfiets. Vanaf 1905 behalen de automobielen van Laurin & Klement zeges in bergraces en endurancewedstrijden.

Groep B

Fastforward naar de jaren 80. De Groep B-klasse staat bekend om de krachtige rallyauto’s met turbomotoren die op duizelingwekkende snelheid vlak langs de enthousiaste fans razen. Veiligheid lijkt geen rol te spelen en na een reeks van dodelijke ongevallen wordt de klasse verboden. De ŠKODA 130 LR heeft zodoende maar drie jaar de tijd om zichzelf te bewijzen.

Het geschiedenis van de 130 LR begint op eigen grond, tijdens de 10de Wallachian Winter Rally van 1985. Zijn eerste grote internationale succes volgt tijdens de 32ste Acropolis Rally, een van de moeilijkste rally’s ter wereld.

Aluminium motor

De ŠKODA 130 LR wordt aangedreven door een aluminium motor met een achtpoorts cilinderkop. Zijn maximale vermogen bedraagt 130 pk. Dat lijkt niet veel, maar besef wel dat de 130 LR vederlicht is. Aluminium wordt namelijk ook gebruikt voor de motorkap en de portieren, en de ruiten zijn van kunststof. Het resultaat is een leeggewicht van slechts 720 kilo. Dat is weinig voor een vierdeurs sedan.

130 RS versus 130 LR

De 130 pk sterke motor is achter in de auto geplaatst en zijn aandrijfkrachten worden via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen geleid. De 130 LR heeft een nieuwe achteras met instelbare rijhoogte. De voorwielophanging wordt stevig onder handen genomen en er zijn acht soorten remmen om uit te kiezen, afhankelijk van het gebruik en het type wegdek. Met als resultaat dat de 130 LR aanzienlijk beter rijdt én efficiënter remt dan zijn voorganger.

Oud-coureur John Haugland

“De rijeigenschappen gingen er met sprongen op vooruit”, weet oud-coureur John Haugland zich te herinneren. Zijn grootste succes boekte hij achter het stuur van de ŠKODA 130 LR. Hij bewaart vooral warme herinneringen aan zijn klasse-overwinning in de felbevochten RAC Rally door Groot-Brittannië in 1985 en 1986. “De auto was eenvoudig te besturen en reed erg fijn. Het chassis was geoptimaliseerd in samenwerking met SACHS Motorsport en dat was een grote sprong voorwaarts. De auto schitterde vooral op onverharde trajecten.”