Leusden,
01
december
2017
|
09:37
Europe/Amsterdam

ŠKODA 1100 OHC: innovatieve racer viert zestigste verjaardag

ŠKODA 1100 OHC viert zestigste verjaardag

  • ŠKODA 1100 OHC mijlpaal in 116-jarige geschiedenis ŠKODA Motorsport
  • Superlichte racer met 85 pk per liter was zestig jaar geleden al technisch innovatief
  • Een van de twee prototypes is een pareltje in de collectie van het ŠKODA museum

Sportief, licht, imponerend en zestig jaar oud: de ŠKODA 1100 OHC. Met de open tweezits racewagen toonde ŠKODA zes decennia geleden al aan technisch innovatieve automobielen te kunnen bouwen. Het model is een van de pareltjes uit de 116-jarige geschiedenis van ŠKODA Motorsport.

De ontwikkeling van de ŠKODA 1100 OHC startte in de lente van 1956. ŠKODA bouwde eind 1957 in eerste instantie twee exemplaren van de 1100 OHC, die waren bedoeld voor deelname aan langeafstandsraces. In 1959 produceerde ŠKODA nog twee coupés met een carrosserie van aluminium op basis van de 1100 OHC.

De ŠKODA 1100 OHC met zijn compacte krachtbron onderscheidde zich van de concurrentie door zijn vermogen van 85 pk per liter, een buitengewone waarde voor die tijd. De slechts 550 kilo lichte racer had een 1,1-liter viercilinder benzinemotor met twee bovenliggende nokkenassen en een dubbele ontsteking die 92 pk leverde, beschikbaar vanaf 7.700 toeren per minuut. Dat vermogen was in combinatie met de gunstige stroomlijn en het lichte gewicht goed voor een topsnelheid van 190 tot 200 km/u, afhankelijk van de transmissieverhoudingen.

De auto heeft een wielbasis van 2.200 mm, een totale lengte van 3.880 mm en een breedte van 1.430 mm. De hoogte bedraagt niet meer dan 964 mm, waardoor de ŠKODA 1100 OHC uitermate gestrekt en laag overkomt. Zijn lage gewicht heeft de racer van ŠKODA onder meer te danken aan de lichte kunststof carrosserie die met glasvezel is versterkt en rust op een chassis van stalen buizen. Bij zijn eerste inzet tijdens een langeafstandsrace in 1958 werd de ŠKODA eerste op het circuit van Mladá Boleslav met de Tsjechische coureur Miroslav Fousek achter het stuur. Meer overwinningen volgden tijdens race-evenementen in binnen- en buitenland.

De beide open prototypes bestaan nog. Een van de roadsters behoort tot de collectie van het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav. De tweede is in het bezit van de Britse importeur van ŠKODA.