Leusden,
31
juli
2020
|
12:02
Europe/Amsterdam

ŠKODA AUTO boekt € 228 miljoen winst in eerste helft van 2020

ŠKODA AUTO boekt € 228 miljoen winst in eerste helft van 2020

  • Positief bedrijfsresultaat van 228 miljoen euro ondanks stillegging van fabrieken en verstoring van verkopen door COVID-19 pandemie
  • ŠKODA levert van januari tot en met juni 426.700 auto’s aan klanten over de hele wereld
  • Nederlands marktaandeel stijgt van 4,3 naar 5,2%
Samenvatting

ŠKODA AUTO heeft ondanks de negatieve effecten van het coronavirus in de eerste helft van 2020 toch een positief bedrijfsresultaat behaald van € 228 miljoen. De COVID-19 pandemie resulteerde in een sluiting van 39 dagen van de Tsjechische fabrieken en de verstoring van de verkopen, vooral in april. De maatregelen hadden een negatief effect op de leveringen en financiële indicatoren van ŠKODA AUTO, waardoor de omzet in de eerste zes maanden van dit jaar terugliep naar € 7,55 miljard. ŠKODA leverde van januari tot en met juni in totaal 426.700 auto’s af aan klanten. Het merk blijft grootschalig investeren in de toekomst en ontwikkeling van de onderneming.

Van januari tot en met juni leverde ŠKODA wereldwijd 426.700 auto’s af (eerste helft 2019: 620.900 auto’s, -31,3%). In West-Europa registreerde ŠKODA in die periode 181.700 auto’s, een daling van 34,1%. In Centraal-Europa namen de leveringen in de eerste helft van het jaar eveneens af, tot 84.400 auto’s (-23,5%). In Oost-Europa en Rusland daalden de verkopen als gevolg van de pandemie eveneens. China, 's werelds grootste individuele markt voor ŠKODA, noteerde in de eerste zes maanden van het jaar 77.400 nieuwe ŠKODA’s (-38,5%).

Gedurende de eerste zes maanden realiseerde ŠKODA daarentegen een aanzienlijke groei in Turkije: 7.600 leveringen aan klanten komt overeen met een stijging van 45,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (eerste helft van 2019: 5200 voertuigen).

Stijging marktaandeel in Nederland

In lijn met markt noteerde ŠKODA in Nederland gedurende de eerste helft van 2020 een verkoopafname van zo’n 20% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd won ŠKODA in ons land wel verder aan terrein. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 steeg het marktaandeel van ŠKODA in de eerste zes maanden van 2020 van 4,3 naar 5,2%. Die sterke toename is met name te danken aan het succes van de grote ŠKODA KODIAQ SUV.

Productoffensief

ŠKODA blijft zich inzetten voor zijn middellange- en lange-termijndoelen en rolt consequent de grootste modelcampagne uit zijn geschiedenis uit. De fabrikant is van plan om tussen 2019 en eind 2022 dertig nieuwe modellen, afgeleiden, productupgrades of varianten op de markt te brengen. Zo markeert de volledig elektrische ENYAQ iV voor ŠKODA een belangrijke stap voorwaarts in het nieuwe tijdperk van de elektromobiliteit. Het belangrijkste ŠKODA-model van 2020 wordt in september voor het eerst aan het publiek getoond.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.