Leusden,
14
augustus
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

ŠKODA e-TEC: hoe helpt mild hybrid met zuinig rijden?

ŠKODA e-TEC: hoe helpt mild hybrid met zuinig rijden?

Samenvatting

In een ŠKODA e-TEC met mild hybrid-techniek krijgt de verbrandingsmotor hulp van een kleine elektromotor. Op die manier rijd je nog zuiniger. Als bestuurder hoef je niets te doen, want een mild hybrid genereert zijn eigen stroom.

Bij ŠKODA blijft de verbrandingsmotor belangrijk, ook nu elektrisch rijden steeds populairder wordt. Maar hij moet wel met zijn tijd meegaan. Dat betekent nog spaarzamer omspringen met brandstof en een nog lagere CO2-uitstoot. Een manier om dat te bereiken is met mild hybrid-techniek. ŠKODA-motoren met mild hybrid heten ‘e-TEC’.

Het goede van elektrisch rijden

Een ŠKODA e-TEC kijkt de goede eigenschappen van een (semi) elektrische auto af - soepel accelereren, remenergie terugwinnen en minder brandstof verbruiken – maar behoudt zijn grote bereik. Om dat mogelijk te maken, is zijn elektrische hulpmotor direct gekoppeld aan de krukas van de verbrandingsmotor. Zo kan hij de verbrandingsmotor actief ondersteunen.

De elektrische hulpmotor in een ŠKODA met e-TEC-motor doet zijn werk zo soepel en onopvallend, dat je bijna geen verschil merkt met een traditionele brandstofauto. Hooguit dat de auto iets krachtiger presteert en vlotter accelereert.

Je hoeft een ŠKODA e-TEC niet op te laden; dat doet hij zelf. Maar let wel: met een mild hybrid is het niet mogelijk om volledig op stroom te rijden. De plug-in hybride ŠKODA iV kan dat wel – tot wel 60 kilometer ver*.

Remenergie terugwinnen

De hulpmotor van de ŠKODA e-TEC doet ook dienst als startmotor en als generator. Dus bij uitrollen of remmen zet hij bewegingsenergie om in elektrische energie. Die belandt in een 48-Volt batterij. De opgeslagen energie wordt hergebruikt bij het optrekken en inhalen, en voedt de gewone 12-Volt accu waarop de elektrische systemen draaien.

Door bijna de helft van de remenergie om te zetten en her te gebruiken voor de verbrandingsmotor en de elektrische systemen van de auto, verbruikt een ŠKODA met e-TEC-motor minder brandstof en valt de uitstoot iets lager uit. Denk aan een winst van ongeveer 0,4 liter benzine per 100 kilometer.

Mild hybrid standaard met DSG-automaat

ŠKODA’s met een e-TEC-motor zijn er ook op gebrand om de verbrandingsmotor uit te schakelen zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Uitrollen met de motor uit wordt ook wel ‘zeilen’ of ‘coasten’ genoemd; als het weer nodig is, start de verbrandingsmotor bijna onmerkbaar op. Deze korte onderbreking draagt bij aan een laag verbruik.

Als je kiest voor een ŠKODA met mild hybrid-techniek profiteer je ook op comfortgebied. Zo wordt de OCTAVIA 1.0 TSI e-TEC altijd geleverd met een automatische 7-traps DSG-transmissie. Dat maakt de autokilometers van de e-TEC-rijder nog aangenamer. 

Lees ook: ŠKODA introduceert nieuwe motoren voor OCTAVIA