Leusden,
18
december
2018
|
11:46
Europe/Amsterdam

ŠKODA KODIAQ RS: Performance-SUV met RS-genen

ŠKODA KODIAQ RS: Performance-SUV met RS-genen

  • KODIAQ RS is allereerste SUV in ŠKODA’s sportieve RS-reeks
  • Krachtigste ŠKODA diesel
  • Vermogen van 176 kW/240 pk en 500 Nm koppel
  • Standaard met vierwielaandrijving en zeventraps DSG-automaat
  • Verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen

De KODIAQ RS is de eerste SUV in ŠKODA’s sportieve RS-modellenreeks. Het performancemodel wordt aangedreven door de krachtigste dieselmotor van het Tsjechische merk ooit – met een vermogen van 176 kW/240 pk en 500 Nm koppel – en zette een recordtijd van 9:29,84 minuten op het zwaarste circuit ter wereld, de Nordschleife van de Nürburgring.

De motor van de ŠKODA KODIAQ RS is een mijlpaal in de geschiedenis van het merk uit Mladá Boleslav. Door toepassing van twee in serie geschakelde turbo’s, produceert de 2.0 TDI-krachtbron een vermogen van 176 kW (240 pk) en 500 Nm koppel. De eerste turbo heeft een kleine turbine, elektronisch verstelbare turbinebladen en een klein compressorwiel. Hij zorgt voor een betere gasrespons, zelfs bij lage toerentallen. De tweede turbo heeft een grote turbine en compressorwiel, waarmee hij een hoge laaddruk van tot wel 3,8 bar kan bereiken bij hoge toerentallen.

0-100 in 6,9 seconden

Dankzij de biturbotechnologie levert de 2.0 TDI zijn maximumkoppel van 500 Nm al tussen 1750 en 2500 tpm. De vierwielaangedreven SUV sprint daarmee in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u (als vijfzitter) en haalt een topsnelheid van 221 km/u. Ondanks zijn hoge prestaties is de KODIAQ RS buitengewoon zuinig. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op 6,4 liter per 100 km, wat gelijkstaat aan een CO2-uitstoot van 167 g/km. De ŠKODA is uitgerust met een oxidatiekatalysator, SRC-katalysator, dieselpartikelfilter en voldoet aan de Euro 6d-TEMP-emissiestandaard.

Dynamic Sound Boost

Een sportieve auto heeft een sportieve soundtrack nodig. Daarom is de KODIAQ RS uitgerust met Dynamic Sound Boost. Het systeem kijkt naar het toerental van de motor, het koppel, de gekozen versnelling en de snelheid. Op basis daarvan genereert het systeem een motorsound die het originele uitlaatgeluid aanvult. Hoe de KODIAQ RS klinkt, is daarbij afhankelijk van de gekozen rijmodus. Er zijn drie geluidsmogelijkheden: Comfort, Normal of Sport. Als de bestuurder voor Eco kiest, produceert Dynamic Sound Boost geen aanvullend geluid.

Standaard met zeventraps DSG

De ŠKODA KODIAQ RS is standaard uitgerust met vierwielaandrijving en een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Die laatste schakelt onmerkbaar snel, soepel en is met flippers achter het stuur ook handmatig te bedienen. Het 4WD-systeem van de KODIAQ RS reageert in milliseconden en kan tot 85 procent van de aandrijfkrachten naar één wiel sturen als dat nodig is. Bij normaal gebruik worden alleen de voorwielen aangedreven. Dit om brandstof te besparen.

Eveneens standaard is Dynamic Chassis Control, dat een aantal rijmodi kent: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Snow en Off-Road. Als die laatste wordt ingeschakeld, is tot 30 km/u Hill Descent Control beschikbaar en worden het ABS, Electronic Stability Control (ESC), Traction Control (TCS) en de elektronisch aangestuurde sperdifferentiëlen in een speciale terreinstand gezet. In de Sport-modus grijpt het ESC minder snel in en staat het lichte drifts toe.

Nieuwe kleur Race Blue

De ŠKODA KODIAQ RS is duidelijk herkenbaar als lid van de RS-familie. Hij is aan de voor- en achterkant voorzien van opnieuw ontworpen RS-logo’s en staat op 20-inch lichtmetalen wielen in Xtreme-design. Sportieve voor- en achterbumpers, een uitlaatsysteem met twee eindpijpen en hoogglans zwarte exterieurdetails maken zijn looks compleet. Opvallend zijn de felrode remklauwen van de KODIAQ RS, die op de vooras 17-inch en op de achteras 16-inch schijven omklemmen. Nieuw is de metallic carrosseriekleur Race Blue. De ŠKODA KODIAQ RS is standaard uitgerust met Full LED-koplampen en -achterlichten.

RS-logo’s komen natuurlijk ook terug in het interieur: op het multifunctionele sportstuur, de pook van de zeventraps DSG-transmissie, de voorstoelen en twee buitenste achterzittingen. Voorin zijn de sportstoelen afgewerkt met leer, Alcantara en contrasterende rode stiksels. Dat laatste is ook terug te vinden op het stuurwiel en de deurpanelen. Het dashboard is afgewerkt met koolstofvezel en op de instaplijsten prijkt het KODIAQ-logo.

De Virtual Cockpit van de ŠKODA KODIAQ RS is volledig instelbaar en heeft een extra modus. Die Sport-stand positioneert de snelheidsmeter en toerenteller duidelijk in het midden, met de radio- en navigatie-informatie daar kleiner naast.

Vijf- of zevenzitter

Standaard biedt de KODIAQ RS plaats aan vijf inzittenden. Als optie biedt ŠKODA een derde zitrij aan met plaats voor twee extra personen. De vijfzitsvariant van de KODIAQ RS heeft een kofferbak met een inhoud van 725 liter. Die kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen en is dan 1960 liter groot. Als zevenzitter heeft de KODIAQ RS een bagageruimte van 230 liter, die in stappen vergroot kan worden naar 715 liter (met de derde zitrij neergeklapt) en 1950 liter (met de derde en tweede zitrij neergeklapt).

Infotainmentsysteem

De ŠKODA KODIAQ RS is standaard voorzien van het Amundsen-infotainmentsysteem met Bluetooth en SmartLink+. Dit systeem biedt toegang tot de ŠKODA Connect-onlineservices en beschikt standaard over een inductielader voor de mobiele telefoon. Optioneel is het Columbus-systeem beschikbaar. ICC (In-Car-Communication) maakt het communiceren met de achterpassagiers gemakkelijker. Een microfoon pikt op wat de personen op de eerste rij zeggen en speelt dat versterkt af door de speakers.

Zoals alle ŠKODA’s is ook de KODIAQ RS uitgerust met meerdere Simply Clever-oplossingen. Klassiekers zijn de paraplu in de voorportier en de ijskrabber in de tankklep. Verder zijn er een verwijderbare led-zaklamp in de kofferbak, een elektrisch bedienbare achterklep, flessenhouders in de voorportieren, bagagenetten en deurrandbeschermers.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn op basis van de prijzen die geldig zijn per 1 januari 2019, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie SKODA.nl.